tweede kamer dyslexie dyscalculie

DEN HAAG - In de Tweede Kamer heeft gisteren een Algemeen Overleg plaatsgevonden. Dat overleg ging over leerlingen met dyscalculie en dyslexie in het voortgezet onderwijs. Centraal stond de vraag: hoe gaat het met deze kinderen? Daarbij werd ook aandacht besteed aan het effect van de aangescherpte exameneisen.

Het College voor de Rechten van de Mens waardeert de aandacht die de Tweede Kamer aan dit onderwerp besteedt. Het College ontvangt namelijk regelmatig vragen en klachten van leerlingen met dyslexie en dyscalculie over hoe scholen met hun beperking omgaan.

Het College merkt op dat scholen, leerlingen en betrokken organisaties vaak onbekend zijn met de rechten en plichten die in de Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte (WGBH/CZ) staan.

Het College voert hierover gesprekken met onder meer ambtenaren van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de Inspectie van het Onderwijs.

Via Nieuwsbank.nl

© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres