Leerlingen van Montessori College in Groesbeek maken regels voor fictief festival

60 leerlingen van het Montessori College in Groesbeek hebben op 18 en 19 januari regels opgesteld voor een fictief (pop)festival in de gemeente. Dit gebeurde in de raadzaal van het gemeentehuis. Dit meldt Gemeente Berg en Dal. 

Het ging om een rollenspel van het programma Klassenbezoek@Gemeentehuis. Dit programma werd georganiseerd vanwege een projectweek op school. Het spel werd begeleid door medewerkers van Pro Demos en Montessori-docente Christine Elout.

Rollenspel raadsvergadering

Drie klassen (4e jaars) van het Montessori College kregen uitleg over het werk van de burgemeester, wethouders en raadsleden. Daarna gingen ze zelf aan de slag door een raadsvergadering te houden. Per groep speelden 20 leerlingen het rollenspel. De leerlingen werden opgedeeld in vijf politieke partijen.

Drank, beveiliging en lange nachten

De regels voor het festival gingen onder andere over de politie-inzet, het gebruik van plastic bekers, het nuttigen van energydrink, geluidsnormen, tijdsduur en entreegeld. De politieke partijen konden zelf ook nieuwe voorstellen doen. De meningen van de partijen waren soms wat verdeeld. Maar uiteindelijk kwam iedere klas er samen uit.

In gesprek met raadsleden

Aan het einde van het rollenspel stelden de leerlingen nog vragen aan raadsleden van onze gemeenteraad. Geert Ubbink, Marlou Peters, Rona Vree, Jelbrich de Vries en Sylvia Fleuren waren aanwezig om de verschillende vragen te beantwoorden.

De raad wil de jeugd actief betrekken bij de lokale politiek. Daarom steunt de gemeenteraad dit soort activiteiten graag.

Door: Nationale Onderwijsgids