Normal_derozeolifantstill

1 oktober gaat de Beat the Streetchallenge van start. Een maand lang doen scholieren tussen de 12 en 17 jaar door heel het land mee aan de challenge over het thema afleiding op de fiets. Deze sluit aan bij de landelijke MONO-campagne van de overheid over verkeersveiligheid. Dit meldt TeamAlert.

De scholieren voeren dertien groepsopdrachten uit over het thema afleiding op de fiets, waarin veel van hun creativiteit wordt gevraagd. De foto’s en video’s die de scholieren bij de opdrachten maken zullen zij vervolgens delen op Instagram onder de hashtag #beatthestreetchallenge. Het groepje dat de challenge wint krijgt een heel seizoen lang toegang tot het pretpark Walibi.
 
TeamAlert maakte jongeren bewust over afleiding op de fiets door een roze olifant naast de weg in het centrum van Utrecht te plaatsen en jongeren aan te spreken over hoe belangrijk aandacht op de weg is. TeamAlert spotte vele jongeren die de roze olifant niet zagen. Ze waren bijvoorbeeld hun navigatie aan het bekijken of een ander liedje op hun telefoon aan het uitzoeken. Hiervan is een video gemaakt die sinds gisterne beschikbaar is.
 
De challenge en de video heeft TeamAlert in samenwerking met Samsung gemaakt en sluit aan op  de landelijke MONO-campagne. Het doel is dat iedereen ongestoord onderweg is, zonder afleiding van de telefoon. Op de video worden jongvolwassenen geconfronteerd met het feit dat je essentiële zaken mist wanneer je op je  telefoon zit op de fiets. Door de challenge herinnert TeamAlert jongeren een maand lang aan het gewenste gedrag: MONO rijden.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids