Normal_studeren_vrouw_lezen_boek_studie

De lijst met boeken die middelbare scholieren verplicht moeten lezen voor hun eindexamen is niet meer van deze tijd. Dat vinden de Nederlandse auteurs Esther Verhoef en Kluun. In een interview noemt Kluun het bijvoorbeeld absurd dat leerlingen verplicht drie boeken van voor 1880 moeten lezen. Hij krijgt bijval van Verhoef. Dit melden Algemeen Dagblad en  Brabants Dagblad. 

Op de meeste middelbare scholen moeten leerlingen een verplicht aantal boeken lezen van een door de docent Nederlands samengestelde lijst. De auteurs denken dat deze methode averechts werkt. Als leerlingen zich gedwongen voelen boeken te lezen die niets voor hen zijn, wordt de “liefde voor literatuur” niet aangewakkerd.  “Ik vind dat een leraar elk boek zou moeten accepteren waar een leerling uit zichzelf mee aankomt, waar het nieuwsgierig is”, zegt Verhoef.  “Het stimuleren van lezen an sich is zo belangrijk. Jonge mensen moet je enthousiasmeren.”

Kluun vindt het onzin dat sommige boeken niet goed genoeg zouden zijn voor literatuuronderwijs. “We moeten onszelf de vraag stellen: wat willen we van onze kinderen? Dat ze straks korte tijd een fragment uit Elkerlijc kunnen oplepelen? Of dat ze de liefde voor literatuur en boeken meekrijgen waardoor ze later echt plezier beleven aan lezen.” Kluun ziet dan ook geen reden om schrijvers als Saskia Noort en Heleen van Royen van de leeslijst te weren. “Twintig jaar terug mocht Ronald Giphart niet, vier decennia geleden waren het Jan Wolkers en Jan Cremer. Laat jongeren zelf ontdekken wat hen aanspreekt en verbreed daarvoor het terrein.”

Schrijver en columnist Theodor Holman is het niet met Kluun en Verhoef eens. In een opiniestuk in Parool noemt hij het een misverstand dat lezen leuk of gezellig moet zijn. Lezen is 'Bildung', aldus Holman, en de waarde van het onderwijs wordt bepaald door de docent. Hij is juist voor een verzwaring van de leeslijst waarbij leerlingen veel meer dan de nu verplichte 25 boeken moeten lezen: “Wie niet een paar boeken van voor 1880 kan lezen, moet naar een ander, lager, type onderwijs, vindt Holman.

© Nationale Onderwijsgids