Digitale samenleving, ICT, ICT en onderwijs

AMSTERDAM - Eurocommissaris Neelie Kroes schreef afgelopen weekend in een column in het Financieel Dagblad dat het Nederlandse onderwijs meer gebruik moet maken van ICT in het onderwijs.

Het onderwijs is volgens haar nog teveel ingesteld op de wensen van de vorige generatie, waarin ICT nog nauwelijks een rol speelde. De maatschappij is inmiddels echter enorm veranderd en het onderwijs is daar nog lang niet voldoende in meegegroeid.

De invoering van meer ICT-gerelateerde lessen zou ervoor zorgen dat het onderwijs flexibeler wordt en meer op de kwaliteiten en vaardigheden van de individuele leerling kan inspelen. Nu worden leerlingen volgens Kroes nog teveel in een strakomlijnde richting gedrukt, waarin hun talenten nauwelijks worden benut.

Een hernieuwde poging tot meer digitalisering van het onderwijs moet tevens het grote tekort aan banen in de ICT oplossen. In deze sector staan in heel Europa momenteel ruim 700.000 vacatures open en dit aantal groeit nog steeds. 

© Nationale Onderwijsgids / Ype van Woersem