Nieuw lab in Nijmegen onderzoekt AI in het onderwijs

Scholen gebruiken steeds vaker AI om leraren te ondersteunen. In Nijmegen opende vorige maand een onderwijslab dat de inzet van slimme technologie gaat onderzoeken in het onderwijs. De overheid maakte tachtig miljoen euro vrij voor dit project. Dat meldt VOX. 

“AI in het onderwijs brengt vele kansen, maar brengt ook veel risico’s met zich mee. Het huidige basis- en voortgezet onderwijs is eigenlijk niet zo goed in staat om alle mogelijkheden te overzien”, aldus universitair hoofddocent Onderwijswetenschappen Inge Molenaar.

Privacy en autonomie 

Risico’s ziet Molenaar vooral op het gebied van privacy en autonomie. “Als je veel data gebruikt, dan moet je goed nadenken over de vraag hoe je daarmee omgaat. Hoe zorg je ervoor dat de gegevens grotendeels anoniem blijven en hoe communiceer je erover.” De autonomie van kinderen kan volgens Molenaar in het gedrang komen wanneer slimme lesprogramma’s nieuwe opdrachten aan kinderen voorschotelen zonder de kinderen keuzeruimte te bieden.

Leerproces van kinderen 

Molenaar gaat een app testen genaamd ‘Leerpaden’. Met de app kunnen kinderen zelf hun leerproces in de gaten houden. 

Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk