UT stimuleert reizen met de trein bij bestemmingen binnen 800 kilometer

De UT wil haar CO2-uitstoot door vliegreizen verlagen. Daarom introduceert de UT de Train zone map: een kaart met bestemmingen waarmee reizen met de trein en het vliegtuig eenvoudig met elkaar vergeleken kunnen worden. Niet alleen de CO2-uitstoot, maar ook de totale reisduur en het aantal overstappen kunnen worden vergeleken. Met de tool wil de UT haar medewerkers en studenten aanmoedigen om waar mogelijk de trein te kiezen in plaats van het vliegtuig. ‘Op de korte afstand is de trein de norm’. Dat meldt de Universiteit van Twente. 

Vliegreizen veroorzaakten in 2019, het laatste jaar voor corona, zo'n 13 procent van de totale CO2-voetafdruk van de Universiteit Twente. In 2020 en 2021 daalde het aantal internationale reizen naar bijna nul, maar nu reizen weer mogelijk is gaan ook weer meer medewerkers en studenten naar het buitenland. "Het is fantastisch dat de beperkingen zijn vervallen", zegt Machteld Roos, vice-voorzitter van de raad van bestuur. "Internationale samenwerking is essentieel in de wetenschap, en elkaar fysiek ontmoeten is onvervangbaar. Tegelijkertijd is helder dat we onze uitstoot zoveel mogelijk moeten beperken. We hebben we de mogelijkheden en voordelen van online bijeenkomsten ontdekt. Daarom kunnen we nu allemaal bij het plannen van internationale bijeenkomsten vooraf goed nadenken of een reis echt noodzakelijk is, of dat een ontmoeting digitaal plaats kan vinden. Zo kunnen we samen onze  CO2-uitstoot fors verminderen. Is een reis toch nodig, dan is de volgende vraag welk vervoersmiddel het meest geschikt is, waarbij naast  CO2-uitstoot ook reiscomfort en reistijd van belang zijn. Op de train zone map zie je overzichtelijk voor welke bestemmingen de trein een uitstekende keuze is."

Reistijd 

Reizen per trein veroorzaakt veel minder CO2-uitstoot dan per vliegtuig: bij een reis van Enschede naar Londen is het verschil bijvoorbeeld ruim 80 procent. Maar de trein biedt meer voordelen. Hoewel de reistijd vaak wat langer is dan per vliegtuig, is het verschil kleiner dan het op het eerste gezicht lijkt. Dat komt doordat reistijd van en naar het vliegveld, ook op de plaats van bestemming, moet worden meegenomen. Ook moet je ruim van tevoren op het vliegveld zijn, en kunnen wachttijden bij de beveiliging en bagageband fors oplopen. "Bij de trein speelt dat allemaal minder, of helemaal niet. Dat betekent dat je een veel groter deel van de tijd rustig kunt zitten. Tijd die je nuttig kan gebruiken om te werken, of gewoon om naar het landschap te kijken of een boek te lezen" aldus Roos. "Bovendien zijn de zitplaatsen fijner, en kan je ook rustig even je benen strekken. Al met al is het vaak een stuk meer ontspannen dan het vliegtuig, heb ik gemerkt."

Train Zone Map 

De informatie op de Train Zone Map is een indicatie van welke steden goed te bereizen zijn per trein: ook naar andere steden kan natuurlijk met de trein gereisd worden. Daarnaast is iedere reis in de praktijk anders, omdat vertrek- en overstaptijden kunnen verschillen. Informatie over het boeken van een treinreis is te vinden op de business travel-pagina op de service portal.

Dynamische versie van de kaart 

In aanvulling op de huidige Train Zone Map werkt de UT aan een dynamische versie van de kaart, met meer functies en meer steden. Op die kaart zal ook informatie te vinden is voor steden die moeilijker per trein bereikbaar zijn – voor de meer avontuurlijke treinreiziger. Ook wordt in die versie de auto (verbrandingsmotor en elektrisch) als optie meegenomen in de vergelijking om zo een completer beeld te geven.

Duurzaamheid is een strategische prioriteit voor de UT. Roos: "Met de Train zone map brengen we dat in de praktijk. Door standaard de trein te kiezen voor reizen onder de 800 kilometer dragen we bij aan het reduceren van onze CO2-uitstoot en een duurzamere samenleving."

Door: Nationale Onderwijsgids