Normal_winnaarsleraar2019

Na maanden voorbereiding en selectie zijn vandaag de vier leraren van het jaar 2019 bekend gemaakt op de Nationale Onderwijs Tentoonstelling in Utrecht. De 12 genomineerden werden gekozen werden uit een voorselectie van 40 voorgedragen leraren. De winnaars ontvingen hun titel uit handen van minister van onderwijs Arie Slob en Andrew Niemeyer, voorzitter van de Leraren van het Jaar en Leraar van het Jaar VO 2009. Dit meldt de Jaarbeurs.

Primair Onderwijs

Als leraar van het jaar in het segment Primair Onderwijs is Anouk Huijs van BS Natuurlijk uit Venlo gekozen. De vakjury heeft haar unaniem uitgeroepen tot Leraar van het jaar 2019 vanwege haar sterke visie op wat onderwijs moet zijn, namelijk leren voor de toekomst. Huijs wordt gezien als een kartrekker die zich niet alleen inzet voor haar eigen groep en school, maar zich ook opstelt als ambassadeur voor goed onderwijs. 
 

Speciaal Onderwijs

De leraar van het jaar in het segment Speciaal Onderwijs is Chantal Goedertier van Altra met de Bascule uit Amsterdam. Ze wordt geprezen om haar kracht om leerlingen te laten landen en zich veilig te laten voelen. "Ze laat leerlingen kennismaken met een wereld die ze daarvoor niet kenden en ze zoekt naar samenwerking tussen jeugdhulp en het reguliere onderwijs", aldus de jury.
 

Voortgezet Onderwijs

In het Voortgezet Onderwijs is Lucelle Deneer van het Christelijk College Groevenbeek te Ermelo als winnaar uit de bus gekomen. De reden: "Opgeven is geen optie en plezier in het leren staat voorop", aldus de jury. "Lucelle is een schoolvoorbeeld van een zich een leven lang ontwikkelende leraar en vindt diversiteit een belangrijk thema in het onderwijs. Ze inspireert, enthousiasmeert en gaat dat talent ongetwijfeld volgend jaar inzetten als ambassadeur."
 

MBO

In het segment MBO gaat de titel naar Dirk Megens van ROC Nijmegen. De jury prijst zijn enthousiasme en de manier waarop hij verbinding zoekt met studenten. Tegelijkertijd is hij in staat om boven de studenten te staan. "Megens steekt veel energie in het zogenaamde 'hybride leren', waarin onderwijs zeer betekenisvol wordt. Hij is bovendien een docent die de moderne kanalen gebruikt, ervaring heeft met verschillende media en de beroepsgroep sterk vertegenwoordigt", aldus de jury.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids