Het aantal mensen met laaggeletterdheid lijkt alleen maar te groeien in Nederland. In totaal telt ons land nu 1,3 miljoen laaggeletterden tussen de 15 en 65 jaar. Vijf jaar geleden waren dit er nog 200.000 minder. Een van de oorzaken zou een grote groep zwakke (allochtone) scholieren zijn die op school nog altijd slecht scoort op taalgebied. Donderdag gaat de Tweede Kamer bespreken hoe het probleem aangepakt kan worden. Dat meldt de Telegraaf.
Steeds meer mensen zouden grote moeite hebben met lezen en schrijven. Dat een grote groep (allochtone) leerlingen laaggeletterd zou zijn, zou ook te maken hebben met het zwakke taalniveau van de ouders. Een andere oorzaak voor de grote toename van het aantal laaggeletterden zou vergrijzing zijn. Ouderen zouden steeds minder moeite gaan doen om hun taalvaardigheid bij te houden. “Laaggeletterdheid is een groeiend probleem. De kloof in de samenleving wordt hierdoor steeds groter. Niet alleen in aantallen, de samenleving wordt steeds ingewikkelder”, zegt Marja van Bijsterveldt, voorzitter van Stichting Lezen & Schrijven.
Volgens Van Bijsterveldt bestaat de bevolking uit twee groepen. De ene groep kan goed mee komen, begrijpt veel, heeft goede banen en een rijk sociaal leven. Hier staat een groep tegenover die veel moeite heeft om in deze punten overeind te blijven. Deze mensen zijn volgens Van Bijsterveldt laagopgeleid, minder gezond en ongelukkiger. Jaarlijks zou laaggeletterdheid de samenleving een half miljard euro kosten.
Problemen waar laaggeletterden tegenaan zouden lopen zijn onder andere dat ze niet kunnen voorlezen aan kinderen, vaak stilstaan in hun loopbaan en vaker werkloos zouden zijn. Van Bijsterveldt is van mening dat een van de oplossingen is om de kwaliteit van het taalonderwijs over het hele opleidingstraject, van peuter tot student, meer aandacht te geven. Hiermee zou de taalachterstand van het begin af aan aangepakt moeten worden.
© Nationale Onderwijsgids
Er zijn meerdere oorzaken natuurlijk, maar het doet de samenleving en economie geen goed. Zonder taalvaardigheid kom je niet ver immers. Kijk hier als je je eigen taalniveau, welke taal ook, wilt inschatten; http://www.detaalbrigade.nl/taalniveaus/
Hoe goed is de gemiddelde leraar in de Turkse of Arabische talen overigens? Is er daar geen sprake van een achterstand?
Een heel kort stukje, over een heel groot probleem. Maar misschien vergeet de redactie van de Nationale Onderwijsgids dat de meeste leden van deze leerlingen tweetalig worden opgevoed.
Inderdaad een slordig artikel van ons en dank voor de melding. We hebben een en ander inmiddels aangepast!
Beste redactie, Bij lezing viel ons op dat in dit korte stukje over laaggeletterdheid een paar lelijke uitglijders staan. Twee keer een groep gevolgd door een meervoudsvorm, de zin `Ouders zijn steeds...' die niet loopt en `een groeien probleem'. Voor een Nationale Onderwijsgids toch wat slordig...