Logo_logo_windesheim

Net als de afgelopen twee jaar staat hogeschool Windesheim in de categorie grote hogescholen op de eerste plaats als het gaat om begeleiding van studenten met een functiebeperking. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van het Centrum Hoger Onderwijs Informatie (C.H.O.I.), in opdracht van het Expertisecentrum handicap + studie. Dit meldt Windesheim.

Op alle fronten bovengemiddeld

Windesheim scoort op alle thema’s boven het landelijk gemiddelde. Studenten met een functiebeperking zijn bij Windesheim vooral tevreden over het begrip van docenten en medestudenten voor hun beperking, de digitale maatregelen die er voor hen getroffen worden en de mogelijkheden om op een aangepaste manier tentamens te maken.
 
Elske Siemonsma, teamleider van Windesheims Studiesuccescentrum: “Dit is een groot compliment voor alle medewerkers binnen Windesheim die zich inspannen voor studenten met een functiebeperking. Van de coördinatoren uit de domeinen en de docenten tot de bedrijfsbureaus, huismeesters en tentamenorganisatie: dat onze studenten zo tevreden zijn, maakt zichtbaar dat alle inspanningen ook daadwerkelijk ten goede van de student komen.” 
 

In gesprek met studenten

 
Uit het landelijke onderzoek van C.H.O.I. blijkt dat studenten met een functiebeperking kritisch zijn over de informatievoorziening, intake en begeleiding bij hun studie. Hoewel duidelijk boven het landelijk gemiddelde, zijn dit ook bij Windesheim de punten waarop de tevredenheid minder hoog scoort. Rianne Bieleman, decaan bij het Studiesuccescentrum: “Het is en blijft lastig voor studenten om in de brei van alle informatie de weg te vinden. De voorlichting en de intakes blijven onze aandacht houden, zodat we elk jaar verbeterslagen kunnen maken. Hierover zijn we continu met de studenten zelf in gesprek: waar loop je tegenaan en wat zijn je verwachtingen? Ook al staan we op één, er is nog genoeg te doen.” 
 
Bij Windesheim studeren circa 2.700 studenten met een functiebeperking, 13 procent van het totale aantal studenten. Dyslexie is de meest voorkomende beperking, maar het aantal studenten met een neurologische beperking zoals autisme en ADHD , psychische aandoeningen of chronische ziektes stijgt gestaag.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids