Normal_hersenscan534

Onderzoekers van het UMCG en de RUG starten een onderzoek naar het effect van leren op de mentale gezondheid van 65-plussers. Het doel is om meer te weten komen over de invloed van het leren van nieuwe vaardigheden op iemands denkvermogen, stemming en hersenfunctie. Ook willen de onderzoekers weten of leren op oudere leeftijd kan helpen om ook op langere termijn de hersenfunctie gezond te houden. Dit meldt het UMCG.

Eerder onderzoek lijkt erop te wijzen dat als men op latere leeftijd nog actief is, dit positieve effecten kan hebben op denkvermogen en ook op de stemming. Zo lijken het volgen van een cursus digitale fotografie, puzzelen en het doen van hersenspelletjes op de computer een positieve invloed te hebben. Ook is aangetoond dat het spreken van meerdere talen, het spelen van een instrument en kunstzinnigheid beschermend kunnen zijn tegen dementie en cognitieve stoornissen. 
 
In deze nieuwe studie, ‘Leren om langer cognitief gezond te blijven’ geheten, gaan neuropsycholoog Marie-José van Tol (UMCG), taalkundige Merel Keijzer (Faculteit der Letteren), en psycholoog Saskia Nijmeijer (UMCG/Rijksuniversiteit Groningen) daarom na wat er verandert in de hersenen van ouderen door het leren spelen van een muziekinstrument, het leren van een nieuwe taal en het leren van verschillende creatieve vaardigheden. De onderzoekers vergelijken het functioneren van de hersenen en het vermogen om je gedrag en gedachten aan te passen aan nieuwe, veranderende of onverwachte gebeurtenissen. Dit kan aanwijzingen geven over de effectiviteit van dergelijke cursussen bij het gezond ouder worden en over de klinische toepassing ervan. 
 
De onderzoekers zoeken nu deelnemers tussen de 65 en 80 jaar oud die geheugenklachten ervaren die zich ongeveer in de afgelopen 5 jaar hebben ontwikkeld maar nog niet zijn bevestigd door een specialist, en die graag iets nieuws willen leren. Meer informatie hierover is te vinden op www.langcog.umcg.nl.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids