Logo_not

Op donderdag 24 januari 2019 worden de winnaars bekendgemaakt van de Nationale Prijs voor de Onderwijsjournalistiek, de werkbeurs Onderwijsjournalistiek van het Onderwijsfonds COCMA en de door de Onderwijsraad ingestelde Fons van Wieringenprijs, de prijs voor de beste onderwijsblog. Dat gebeurt tijdens NOT 2019, het grootste onderwijsevent in Nederland. NOT 2019 richt zich op professionals in de kinderopvang, het primair onderwijs, het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs en vindt plaats van 22 tot en met 26 januari 2019 in de Jaarbeurs in Utrecht. Dit meldt de Jaarbeurs.

Evenwichtige onderwijsjournalistiek

Om evenwichtige journalistieke berichtgeving over het onderwijs te stimuleren reikt de Stichting Stimulering Onderwijsjournalistiek sinds 2007 de Prijs voor de Onderwijsjournalistiek uit. In 2013 kwam daar de werkbeurs bij van het Onderwijsfonds COCMA en in 2017 de Prijs voor de beste onderwijsblog voor bloggers uit het onderwijsveld, ingesteld door de Onderwijsraad.

Met het uitloven van deze prijs wil de Onderwijsraad het publieke debat over onderwijs via sociale media bevorderen. De prijs is vernoemd naar oud-voorzitter Fons van Wieringen, die zelf veel over onderwijs heeft geschreven. Komende editie wordt daar voor het eerst een aanmoedigingsprijs aan toegevoegd voor een veelbelovende beginnende onderwijsblogger.

Winnaars 2018

Rik Kuiper en Janny Groen waren de winnaars van de vorige editie. Zij ontvingen de Prijs voor de Onderwijsjournalistiek 2018 voor hun artikel ‘Wie blijft is een landverrader’, gepubliceerd in de Volkskrant. Hun reportage laat zien wat de effecten zijn van de coup in Turkije op een school in Zaandam. Kuiper vindt goede onderwijsjournalistiek erg belangrijk. “Alle kinderen gaan naar school, er werken honderdduizenden mensen in het onderwijs, er gaan tientallen miljarden euro's in de sector om”, schetst de onderwijsjournalist. “Toch zijn er maar weinig journalisten die goed ingevoerd zijn.”

De reden, vermoedt Kuiper, is dat het best lastig is om grip te krijgen op de vaak taaie materie. “Achter elk nieuwsfeit - of het nu gaat over de rekentoets, curriculumherziening, lerarentekorten, lumpsum of salarissen - liggen stapels rapporten van commissies en onderzoeksinstellingen. En als je al grip op de materie hebt, dan moet het je nog lukken om het smakelijk te vertellen, bijvoorbeeld door een goede casus te vinden die je kunt uitdiepen. Ook dat is niet altijd eenvoudig.”

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids