Basisschoolleerlingen denken na over hun toekomst tijdens 'Power of the Future'

In de week van 16 tot en met 20 mei bouwen 150 kinderen van 4 verschillende basisscholen in Breda aan hun toekomst. Door mee te denken over de mogelijkheden van artificiële intelligentie, blockchain, zelfrijdende auto’s, zorgrobots of slimme straatverlichting kunnen ze in de toekomst een steentje bijdragen aan een leefbare en groene stad. En dat is hard nodig, want de uitdagingen voor de komende generaties op het gebied van onder andere klimaat en leefomgeving zijn immens. Om te komen tot duurzame oplossingen is het van belang dat overheid, bedrijfsleven, inwoners én onderwijs samenwerkt. En om ook jongere kinderen bewust te maken van deze uitdagingen organiseert het Urban Living Lab een juniorweek ‘Power of the Future’. Dat meldt de gemeente Breda. 

Wethouder Gezondheid en Leren, Arjen van Drunen: “Een duurzame, inclusieve, mensgerichte samenleving begint bij de jeugd. Daarom is het zo belangrijk om ook kinderen en jongeren te betrekken bij de maatschappelijke uitdagingen waar we voor staan. Zij hebben vaak frisse ideëen en kennis die ons kan helpen bij het vinden van duurzame oplossingen.”

Junior lab

De Junior week, genaamd Power of the Future, is de eerste activiteit van het Urban Living Lab Junior. Het is een junior lab waar kinderen, jongeren, wijkbewoners, studenten en begeleiders samen werken aan echte vraagstukken, dichtbij huis. Kinderen/jongeren leren nieuwe kennis & vaardigheden en leren daarin hun rol in te nemen. De kinderen kennen elkaar niet en komen uit verschillende wijken van de stad. Elk team wordt gecoacht door een student en/of een vrijwilliger. Door de ontmoeting centraal te stellen, leren ze van elkaar en elkaars talenten en leren die ook waarderen. De eerste dag staat vooral in het teken van verkenning van het vraagstuk van een echte opdrachtgever en de kennismaking met het team. In de volgende dagen wordt er gewerkt aan mogelijke oplossingen. De laatste dag komen alle teams bij elkaar en worden de resultaten gedeeld.

Urban Living Lab 

Verbetering van het klimaat en de leefomgeving en die voor komende generaties in orde houden, is een van de belangrijkste prioriteiten. Ook voor een stad als Breda. De gemeente Breda, Avans Hogeschool, Breda University of Applied Sciences (BUas), Curio, De Rooi Pannen en de Nederlandse Defensie Academie (NLDA) hebben daarom de handen ineen geslagen in het Urban Living Lab Breda (ULLB). De opvolger van de City Deal Kennis Maken Breda. In het ULLB werken studenten van verschillende opleidingen en studierichtingen samen met onderwijs, overheid, bedrijfsleven én inwoners aan de maatschappelijke opgaven van de stad en de regio. Denk aan thema’s zoals Inclusieve Samenleving & Gezondheid, Digitalisering & Smart Technology, Energietransitie & Duurzaamheid en Smart Mobility & Logistics. Het Urban Living Lab Breda is enerzijds een ‘urban’ lab, dat gaat over de stad en omgeving. Het is ook een ‘living’ lab, een experimenteer plek. Na ruim een jaar zijn er al zeker 600 studenten van verschillende opleidingen en onderwijsinstellingen aan de slag geweest vanuit het ULLB. Hier wordt niet over jongeren of over hun toekomst gepraat, maar er wordt samen met ze gewerkt, op basis van gelijkwaardigheid, aan een duurzame, inclusieve, mensgerichte stad.

Door: Nationale Onderwijsgids