Normal_huiswerk_studie_lezen_leren_leerling

In Rotterdam Zuid beginnen dertig basisscholen met ‘dagprogrammering’. Kinderen krijgen hiermee tien uur per week extra activiteiten op de basisschool. De gemeente wil er op die manier voor zorgen dat kinderen meer kansen krijgen. Dit melden NU.nl en gemeente Rotterdam.

Dagprogrammering is onderdeel van de Children’s Zone in het Nationaal Programma Rotterdam-Zuid. Dagprogrammering heeft als doel de kansen te vergroten en bij te dragen aan een brede ontwikkeling van kinderen. Iedere school bepaalt zelf de inhoud en vorm van de extra uren zodat deze passen bij de school, de docenten, de leerlingen en de ouders.
 

Extra activiteiten

“Komend schooljaar zitten de groepen drie tot en met acht een uur langer, dus tot half vier, op school”, vertelt Bas Blummer, directeur van de Elisabethschool in Carnisse. “Bovendien blijven ze tussen de middag over. Dat zijn dus twee uren waarin ze extra activiteiten doen. Zo krijgen ze elke maandag aikido-les en dansles. Daarnaast leren ze tuinieren in onze schooltuin, ze leren gezond te koken en ze krijgen lessen in techniek, filosofie en huiswerkbegeleiding.”

 

Extra ondersteuning voor docenten

Het is niet de bedoeling dat de werkdruk voor docenten omhoog gaat. Daarom werkte de school samen met partijen uit de wijk. Blummer: “De extra lessen worden bij ons gegeven door docenten van Vakmanstad, de SKVR en TOS. Bovendien krijgen de docenten extra ondersteuning voor onder meer administratieve en toezichthoudende taken. Zo hebben ze zelf meer tijd voor nakijkwerk en voorbereiding.”
 
Door: Nationale Onderwijsgids