Normal_7957

ALPHEN AAN DEN RIJN - Gisteren ontmoetten het Alphense bedrijfsleven en de vmbo-school elkaar in restaurant Bospark op wel een heel bijzondere manier. Het Leerpark organiseerde een Co-creatie om samen met elkaar een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van jongeren.

Een groep van onderwijskundig personeel van het Leerpark bracht samen met een groep Alphense ondernemers uit diverse branches in kaart hoe je zo veel mogelijk uit een stageperiode kunt halen, voor zowel de leerling als ook het stagebedrijf. Ook werden zij tevens geïnformeerd over het nieuwe intersectorale onderwijs in de bovenbouw: Technologie & Commercie (TC) en Dienstverlening & Commercie (DC). TC en DC, twee nieuwe brede opleidingen, zijn dit school­jaar in de bovenbouw op het Groene Hart Leerpark van start gegaan.

Investeren in elkaar
De stageperiode in de bovenbouw is ontzettend belangrijk voor de ontwikkeling van leerlingen. Hieruit ontstaan kansen om intensiever samen te werken en een goede relatie op te bouwen met de Alphense ondernemers. Wils van Leijden, sectorleider Groene Hart Leerpark: ,,Het wordt steeds moeilijker om een stagebedrijf te zoeken voor onze leerlingen en we willen daarnaast graag weten wat wij als school kunnen verbeteren wanneer bedrijven wel stagiaires hebben." Volgens Van Leijden hoeft een school niet alleen afhankelijk te zijn van het bedrijfsleven, maar heeft het ook veel te geven. ,,We willen niet alleen de vragende partij zijn en juist investeren in een onderlinge relatie. We willen de Alphense ondernemers betrekken bij de onderwijskundige ontwikkeling en het bouwproces van het nieuwe Groene Hart Leerpark. Daarnaast is belangrijk dat we op de juiste manier investeren in de toekomstige generatie werknemers."

Speeddaten en mindmappen
De Co-creatie bestond uit twee sessies. In de eerste sessie gingen de ondernemers speeddaten met de medewerkers van het Leerpark. In een aantal ronden stonden vijf vragen centraal die dienden als gespreksstof en zorgden voor nuttige input over de stageperiode. Na de pauze begon de tweede sessie. Hierin bogen twee groepen zich ieder over een stelling. Alle uitkomsten hieruit werden uitgewerkt in een mindmap. De leerlingen in de keuken zorgden, onder leiding van de chef van het Leerpark, voor de culinaire hoogstandjes. Deze werden uiteraard weer uitgeserveerd door het leerlingenteam in het restaurant onderbegeleiding van het hoofd van restaurant Bospark. Hieruit voort kwamen veel complimenten voor beiden teams.

© Nationale Onderwijsgids