Normal_6142

De deelname van werkenden aan formele scholing (training en cursussen) is de laatste jaren nagenoeg gelijk gebleven. De kloof tussen jongeren en ouderen wordt echter kleiner: ouderen nemen meer en jongeren minder deel aan scholing, zo meldt de Universiteit van Maastricht.

De kennis en vaardigheden van oudere werkenden hebben zich ook positief ontwikkeld in de afgelopen jaren. Daarnaast neemt de kennisontwikkeling van werkenden toe bij grote veranderingen in de werkzaamheden, ook op oudere leeftijd.

Dit concluderen Lex Borghans, Didier Fouarge en Andries de Grip van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) in het rapport ‘Een leven lang leren in Nederland', dat vandaag wordt gepresenteerd. Het onderzoek is gesubsidieerd door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

In Nederland is er veel aandacht voor de mate waarin de beroepsbevolking verder leert. Leren door het volgen van formele cursussen of trainingen, maar ook informeel leren op het werk zelf. Denk daarbij aan leren door te doen, leren van collega's of door feedback van leidinggevenden. Een intensiever leerproces kan leiden tot meer kennis en vaardigheden en daarmee iemands duurzame inzetbaarheid op de arbeidsmarkt vergroten.

Kloof gegroeid
Het ROA-rapport brengt de ontwikkelingen in het formele en informele leren en de kennisontwikkeling in Nederland vanaf 2004 in beeld. Uit het onderzoek blijkt dat de deelname aan training en cursussen door werkenden en niet-werkenden vanaf 2004 nagenoeg onveranderd is gebleven.

Wel is het deelnameverschil tussen mannen en vrouwen verdwenen en de trainingdeelname van hoogopgeleiden toegenomen, waardoor de kloof tussen hoog- en laagopgeleiden is gegroeid.

Informeel versus formeel
Het ROA-rapport laat verder zien dat het informele leren tussen 2004 en 2010 is afgenomen. Echter, er wordt nog steeds veel meer informeel geleerd dan formeel; van alle tijd waarin werkenden nieuwe dingen leren, is 93% informeel van karakter. Formeel en informeel leren gaan overigens hand in hand: werkenden die een training volgen, leren ook meer op hun werk.

Opvallend hierbij is dat acht uur informeel leren gemiddeld evenveel oplevert als een cursus van acht uur. Maar omdat de meeste tijd wordt besteed aan informeel leren, blijven informele leeractiviteiten veruit de belangrijkste bron van nieuwe kennis en vaardigheden.