Normal_paperclip__school__onderwijs__kleuren

In 2016 is het aantal klachten over het onderwijs dat is ingediend bij de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs ongeveer gelijk gebleven met het jaar ervoor. Het aantal zaken dat is afgehandeld is ook ongeveer gelijk gebleven. Het aantal uitgebrachte adviezen is wel significant gestegen met 21 procent. Dit blijkt uit het jaarverslag van de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC). 

In 2016 zijn er 230 klachten ingediend over het onderwijs in schoolinstellingen die zijn aangesloten bij de klachtencommissie. Dit was een stijging met drie dossiers ten opzichte van 2015. Het aantal zaken dat de commissie in het verslagjaar heeft afgehandeld is ook ongeveer gelijk gebleven met 228 zaken. 
 
Opvallend is de significante stijging van het aantal uitgebrachte adviezen: 79 in 2016 tegenover 65 in 2015, een stijging van 21 procent. “Niet alle ingediende klachten leidden tot een advies van de LKC. In veel gevallen werd een klacht na tussenkomst van de LKC ingetrokken omdat het schoolbestuur de klacht alsnog zelf kon oplossen. Zeven klachten werden ingetrokken na mediation”, aldus de LKC. 
 
De LKC behandelt voornamelijk klachten die worden ingediend door ouders van leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs. Voorwaarde voor het in behandeling nemen van een klacht is dat het bestuur de school heeft aangesloten bij de LKC. Inmiddels zijn 3270 scholen voor funderend onderwijs en mbo- en hbo-instellingen bij de Commissie aangesloten. 
 
Vanaf 1 augustus 2017 moet het mbo ook over een klachtenregeling beschikken. De regeling moet voorzien in een onafhankelijke klachtencommissie. Aansluiting bij de LKC is een mogelijkheid om aan deze verplichting te voldoen. Een aantal instellingen heeft zich voor de behandeling van klachten al langer verbonden aan de LKC. 
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids