Normal_computer__computers_pc

Één op de drie studenten mist wel eens een les door gebrek aan de juiste informatie in het online onderwijsportaal. Dit blijkt uit onderzoek van New Day at Work, softwareleverancier voor browser based werkplekken op basis van Workspace 365.  Daarnaast kan bijna de helft van de studenten zich niet voldoende voorbereiden op de les door het missen van de juiste informatie in dit portaal. Bovendien is om dezelfde reden bij maar liefst een derde van de studenten een misverstand ontstaan over de studievoortgang. Dit meldt New Day at Work.

Het probleem is vooral sterk terug te zien bij mbo-studenten. Zo zijn er onder hen opvallend meer die een les missen of weleens misverstanden hebben gehad over de studievoortgangen door gebrek aan juiste informatie in het onderwijsportaal. Universitaire studenten ervaren daarentegen relatief minder problemen.

Momenteel heeft één op de tien studenten geen duidelijk en actueel beeld van de studievoortgang en 13 procent wordt belemmerd in de studievoortgang door slechte toegang tot onderwijsapplicaties. Dit is van invloed op de prestaties en motivatie van studenten. Zo geeft de meerderheid van de studenten aan beter te presteren wanneer zij inzicht hebben in hun studievoortgang en meer dan een kwart van de studenten vindt het belangrijk om de studieprestaties af te kunnen zetten tegen die van studiegenoten.

Het onderzoek is uitgezet onder ruim 1000 studenten van 150 verschillende onderwijsinstellingen. Een onderwijsportaal is een online locatie (intranet of website) van de onderwijsinstelling, waarin informatie en linkjes staan vermeld naar de verschillende onderwijsapplicaties voor studenten.

Meer gegevens uit het onderzoek zijn gebundeld in het onderzoeksrapport ‘De Digitale student: Hoe ICT in het onderwijs echt ervaren wordt’ en is gratis te downloaden via https://dedigitalestudent.nl/.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids