Normal_studenten_modellen

Scholieren oriënteren zich beter op een vervolgopleiding dan mbo-studenten. Ook weten scholieren beter de uiterste aanmelddatum voor een studie. Qua financiële voorbereidingen zijn er echter weinig verschillen tussen mbo-studenten en scholieren. Dit staat in het onderzoeksrapport Studeer met een plan 2016, meldt VOS/ABB.

In 2015 heeft het ministerie van onderwijs de koepelcampagne ‘Studeer met een plan’ gestart. De  campagne moest ervoor te zorgen dat aspirant-studenten voldoende aandacht geven aan de vervolgstudie tijdens hun drukke eindexamenjaar. De campagne richt zich op vierdejaars mbo-studenten op niveau 4, scholieren in de laatste twee jaren van havo en vwo en de ouders van zowel mbo’ers als scholieren. 
 
Uit onderzoek naar de effectiviteit van de campagne Studeer met een plan blijkt dat het tussen april en juni een hoog bereik heeft gerealiseerd. Hierbij stonden de onderwerpen ‘aanmelden’ en ‘financiën’ centraal. Ruim drie kwart van de doelgroepen vindt het belangrijk, nuttig en een goed initiatief dat de Rijksoverheid deze campagne voert. De belangrijkste boodschappen worden goed overgebracht zoals de uiterste aanmelddatum voor een studie, maar andere boodschappen komen minder goed over. Hierbij bleek een radiospotje een stuk effectiever dan berichtjes op Facebook.
 
Het onderzoek laat qua inhoudelijke voorbereiding duidelijke verschillen zien tussen mbo’ers en scholieren. Scholieren oriënteren zich meer en vaker en hebben betere kennis van de uiterste aanmelddatum dan mbo-studenten. Op financieel vlak zijn er minder verschillen. De doelgroep ouders heeft op meerdere vlakken minder kennis van de voorbereidingen dan de jongeren. 
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids