Normal_logo_roc_mondriaan

ROC Mondriaan School voor Handel is samen met Stichting Binnenstad Den Haag de mobiele schoenpoetsservice 'Haagse wrijving' gestart. Hiermee willen de partijen de toenemende trend van internetshoppen tegengaan en de binnenstad van Den Haag weer laten bruisen. Onderscheidend vermogen, diversiteit en intermenselijk contact zijn de pull-factoren geworden. Dit meldt ROC Mondriaan.

Studenten van de  School voor Handel  volgen een opleiding in richting van de detailhandel en de logistiek. Om in deze arbeidsmarkt te presteren en functioneren moeten zij goed met mensen om kunnen gaan en vooral in de detailhandel (het winkelwezen) speelt gastvrijheid een belangrijke rol . De veelal jonge studenten hebben minder contacten met mensen buiten de eigen kring, en zijn ook minder snel geneigd 'vreemde mensen’ aan te spreken. Met Haagse Wrijving snijdt het mes aan twee kanten: de studenten leren vaardigheden die in hun beroep noodzakelijk zijn en de Haagse binnenstad wordt een stukje gezelliger en gastvrijer. 
 
Haagse Wrijving fungeert als ‘contactmaker’: de student attendeert het publiek op de service en is dienstverlenend. Mensen uit verschillende lagen, culturen en achtergronden komen op een laagdrempelige manier met elkaar in contact. Dit project  is eigenlijk een een sociale investering. Uit contact volgt interactie: de student komt in contact met een grote diversiteit aan klanten. En  wederzijds wordt de drempel lager, worden blikken verruimd en contacten gelegd. 
 
De bedoeling is dat Haagse Wrijving wekelijks op donderdagmiddag in of voor de Marks & Spencer te vinden is. Het uiteindelijke doel is om op meerdere plekken in de binnenstad actief te zijn als contactmaker.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids