dekker docent mbo proefschrift utrecht

GRONINGEN - Morgen verdedigt Agaath Dekker aan Universiteit Utrecht haar proefschrift 'Teacher competences for supporting students' reflection. Standards, training, and practice. Daarin concludeert zij dat docenten die getraind zijn in vragen stellen, doorvragen en feedback geven, mbo-studenten beter tot reflectie op hun eigen ontwikkeling stimuleren dan docenten die dat niet doen.

NWO-onderzoekster Dekker onderzocht hoe docenten in het verpleegkundig onderwijs op mbo-niveau studenten kunnen ondersteunen bij de ontwikkeling van hun reflectievaardigheden.

Dekker deed vooronderzoek. Op basis daarvan ontwikkelde ze een docententraining, waarin de competenties instructie en informatie geven, begeleiden, feedback geven en beoordelen van reflectievaardigheden van studenten centraal stonden. Vijf docententeams volgden de training en oefenden de competenties in de praktijk.

Dekker: "Uit de analyses van de begeleidingsgesprekken is gebleken dat getrainde docenten meer focusten op de denkactiviteiten van studenten zelf en op de effecten van hun begeleiding."

Ook bleken de getrainde docenten volgens haar veel meer door te vragen dan de docenten in de controlegroep. Dekker: "De feedbackdialogen van de getrainde docenten gingen dieper en bevatten meer verschillende vraag- en antwoordcategorieën dan die van de controlegroep. De laatste groep was vooral gericht op controleren en uitleggen."

Via Nieuwsbank.nl

© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres