Normal_voorlezen__kinderboek__lezen

Vanaf 19 januari vertonen alle bioscopen in Nederland, voorafgaand aan films voor kinderen, het animatiefilmpje Voorlezen maakt je leuker. Dit filmpje laat op humoristische wijze zien dat voorlezen je leert kijken door de ogen van een ander. Aanleiding voor het animatiefilmpje zijn De Nationale Voorleesdagen, de grootste leesbevorderingscampagne voor kinderen van 0 tot 6 jaar, die morgen voor de 15e keer van start gaan. Dit meldt Stichting Lezen.

Prentenboeken leren kinderen om zich dit soort situaties in te beelden. Voor peuters en kleuters is het soms nog heel lastig om zich te verplaatsen in een ander. Zij kunnen zich nog niet zo goed voorstellen dat andere mensen er ook andere gevoelens, gedachten en ervaringen op nahouden. Voorlezen lijkt kinderen te helpen om deze cognitieve vaardigheid te ontwikkelen.
 
Prentenboeken zitten vol met sociaal complexe situaties. Deze dagen kinderen uit om een onderscheid te maken tussen hun éigen percepties, intenties, overtuigingen en gevoelens, en die van anderen. Prentenboeken zitten boordevol taal die verwijst naar wat personages denken, voelen, wensen of vinden. Vermoedelijk leent voorlezen zich daarom goed voor het oefenen van inlevingsvermogen.
 
Niet alleen de inhoud van prentenboeken, maar ook de gesprekken die ouders of professionals en kinderen tijdens het voorlezen hebben, zijn stimulerend. Het voorleesmoment leent zich namelijk goed voor het voeren van sociale gesprekken.
 
Ook op latere leeftijd kan (voor)lezen een steentje bijdragen aan begrip voor anderen. Kinderen die tijdens het lezen in aanraking komen met personages die behoren tot een ‘andere’ culturele of sociale groep, gaan positiever over deze groep denken. En zelfs een fantasieverhaal zoals Harry Potter kan de vooroordelen van kinderen verminderen. 
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids