Normal_roken_kind23423

Om de taalvaardigheid van kinderen te vergroten blijkt het effectief te zijn om hen actief te betrekken bij (taal)activiteiten, praten over taal en regelmatig interactief voorlezen uit een prentenboek. Uit onderzoek blijkt dat het gebruik van de methode Taallijn in combinatie met een programma voor voor- en vroegschoolse educatie (vve) een positieve invloed heeft op de ontwikkeling van de expressieve woordenschat bij kleuters. Dat meldt wij-leren.nl.

Taallijn is een methode die de taalontwikkeling van jonge kinderen op de peuterspeelzaal en in groep 1 en 2 van het primair onderwijs beoogt te stimuleren. Om te kijken hoe effectief de methode Taallijn is, is er een onderzoek gehouden onder peuters en kleuters. De groepen kregen de methode in combinatie met een regulier programma voor vve. De peuters die de Taallijn-methode kregen, werden drie keer in een jaar getoetst, de kleuters twee keer.

Uit het onderzoek bleek dat er bij de peuters geen verschil zat in de woordenschat in vergelijking met een controlegroep die alleen het vve-programma kreeg. Op de receptieve woordenschat blijkt de methode zowel bij de peuters als de kleuters geen invloed te hebben. Ook op fonologisch bewustzijn, afzonderlijke klanken in een woord kunnen horen, verschilden de resultaten van de interventiegroepen en de controlegroepen niet.

Bij kleuters bleek de methode in combinatie met het vve-programma wel beter te werken. De expressieve woordenschat van de groep groeide sneller dan die van de controlegroep. Dat de methode wel effectief blijkt bij de kleuters, zou komen doordat het programma intensiever werd ingezet, namelijk vijf dagen in plaats van drie dagen die bij de peuters werd gebruikt. Daarnaast zouden de oudere kinderen beter kunnen aansluiten bij het niveau van de interventie en er daarom meer van profiteren. 

© Nationale Onderwijsgids