Normal_college__studenten__studeren__collegezaal__studie

Bijna een derde van de studenten op hogescholen en universiteiten valt uit of wisselt van studie na zijn eerste jaar. Daarom moet de aansluiting tussen het voortgezet- en hoger onderwijs beter. Studenten moeten een realistisch beeld krijgen van de studie die ze gaan volgen. Dat meldt het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO).

Een bewuste studiekeuze begint al vroeg op de middelbare school en niet pas op de open dag van een instelling. VVD, CDA, PvdA, het ISO, het LAKS en NVS-NVL willen deze problemen aanpakken en presenteren daarom vandaag een gezamenlijk tienpuntenplan: de studiekeuzechecklist. ISO-voorzitter Linde de Nie: “We zorgen dat de studiekeuze begint op de middelbare school en doorloopt tot de eerste collegedag. Zo verwijderen de barrières tussen voortgezet en hoger onderwijs.”

Het tienpuntenplan bestaat uit vijf actiepunten voor het voortgezet onderwijs en vijf punten voor het hoger onderwijs. Op de middelbare school worden docenten verplicht opgeleid te zijn als ze scholieren helpen bij hun loopbaan oriëntatie-begeleiding (LOB). LAKS-voorzitter Sven Annen: “Tienduizenden scholieren maken elk jaar zonder goede begeleiding van hun school een studiekeuze. Dit moet veranderen.”

Naast de uitbreiding van LOB, moet er binnen elk eindexamenvak oog zijn voor de relevantie voor een vervolgopleiding, arbeidsmarkt of praktijk. Een vak op de middelbare school moet verder gaan dan de inhoud van het centraal eindexamen. “Ik heb aan mijn eigen kinderen gemerkt dat vakken hierdoor tot leven komen, doordat passie en praktijk samen komen. Dat leidt bijna als vanzelf tot een natuurlijke keuze”, aldus Pieter Duisenberg (VVD).

Naast het voortgezet onderwijs, zijn er ook maatregelen in het hoger onderwijs nodig: één daarvan is dat studiekeuzeactiviteiten moeten gaan voldoen aan een landelijke norm. PvdA-Kamerlid Mohammed Mohandis is enthousiast: “Ieder talent moet maximaal tot zijn recht komen. Eerlijke informatie en goede begeleiding van alle toekomstige studenten is essentieel.”

Ook moet er een persoonlijk advies volgen op de wettelijk verplichte studiekeuzecheck. Nu krijgen aspirant-studenten te vaak alleen een ‘ja’ of ‘nee’ te horen. De studiekeuzecheck moet juist twee kanten op werken, stelt het plan: de opleiding checkt niet alleen de student, maar de student ook de opleiding. CDA-Kamerlid Michel Rog: “Een intensieve kennismaking en persoonlijk advies zal leiden tot meer studiesucces. Dat is goed voor de studenten én goed voor het studieklimaat in het hoger onderwijs.”

© Nationale Onderwijsgids