Normal_samenwerking_fusie_handen_schudden

Deze week is een Chinese onderwijsdelegatie, onder leiding van de Chinese viceminister van Onderwijs, voor drie dagen in Nederland. Tijdens dit bezoek wordt de samenwerking tussen Nederlandse en Chinese onderwijsinstellingen en overheden bezegeld. Samenwerking met China op het terrein van het middelbaar en hoger (beroeps)onderwijs krijgt hierdoor de komende jaren een nieuwe impuls. Dat meldt EP-Nuffic.

Een deel van de samenwerkingsovereenkomsten heeft betrekking op de lancering van het Living Lab China. Een Living Lab verenigt studenten, hogescholen, bedrijven en overheden binnen thema’s uit het Nederlandse topsectorenbeleid. Freddy Weima, voorzitter directie EP-Nuffic: “Via deze Living Labs vindt op een innovatieve manier kennisuitwisseling plaats en kunnen Nederlandse studenten ervaring opdoen in China. Daarnaast is de expertise van Nederlandse onderwijsinstellingen voor de Chinezen van grote waarde.”

Charles Hoedt werkt als directeur van het Nuffic Netherlands Education Support Office (Nuffic Neso) in Peking: “China heeft sterke behoefte aan een groter aandeel hogeropgeleiden binnen zijn beroepsbevolking. Grote Chinese bedrijven zijn op zoek naar goed gekwalificeerd personeel en kijken daarvoor ook buiten hun eigen grenzen. De eerste Living Lab-delegatie voor Hospitality & Tourism bezocht afgelopen voorjaar China en was zeer welkom. Nederland wordt steeds populairder onder Chinese toeristen. Dit is een goede manier om te kijken hoe we daarmee omgaan en hoe we Nederland als vakantieland nog beter kunnen promoten in China. Een Living Lab is een ideaal platform om van elkaar te leren.”

Een voorbeeld wat Weima geeft van een Living Lab is de afspraak rond het thema flowerpark management. Hierbij gaan studenten in China helpen om bloemenparken zoals de Keukenhof te runnen.
Weima: “Voor ons middelbare en hoger beroepsonderwijs wordt internationalisering steeds belangrijker. Het alledaagse werk vindt steeds meer plaats in een internationale omgeving. Daardoor hebben bedrijven en publieke organisaties behoefte aan werknemers met internationale ervaring. Tegelijkertijd is duidelijk dat het belang van China op het internationale speelveld enorm groeit. Logisch dus dat onze onderwijsinstellingen hun blik steeds vaker op China richten.”

© Nationale Onderwijsgids