Normal_uitreikingfraudecertificatenplasterk620

Het ministerie van Binnenlandse Zaken investeerde vorig jaar een extra bedrag van 1 miljoen euro  in de deelname van burgerzaken-ambtenaren aan opleidingen en examens gericht op fraudebestrijding. Inmiddels zijn de eerste veertig ambtenaren geslaagd. Minister Plasterk reikte aan een deel van hen de certificaten uit.

Gemeenteambtenaren die geslaagd zijn kunnen nu (identiteits)fraude beter herkennen aan de balie. Zo zijn ze beter op de hoogte van de verschillende echtheidskenmerken van identiteitsbewijzen en herkennen ze eerder risicogevallen. Dit bevordert de correctheid van adresgegevens in de Basisregistratie Personen (BRP). De BRP is van groot belang als noodzakelijk informatiesysteem voor veel overheidstaken.

De opleidingen worden ontwikkeld binnen het project Naar Betrouwbare Persoonsgegevens van de Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken (NVVB). Er zijn nu zes opleidingen op MBO-niveau beschikbaar en twee op HBO-niveau. Later dit jaar wordt dit aanbod uitgebreid met nog eens zes opleidingen op zowel MBO- als HBO-niveau. De cursusmodules worden nu getest door de cursisten. Vanaf 2015 zullen de fraudebestrijdingopleidingen structureel onderdeel zijn van het cursusaanbod van de NVVB.

© Nationale Onderwijsgids