Normal_11345

'S HERTOGENBOSCH - De overgrote meerderheidvan de docenten gaat gebukt onder stress tijdens de eindexamenperiode. Dat blijkt uit onderzoek van Uitgeverij Malmberg onder ruim 400 docenten.

Betrokkenheid staat voor docenten in alles voorop: 83 procent blijft leerlingen begeleiden, ook als de lessen voorbij zijn. Een kwart van de docenten voelt zich zelfs verantwoordelijk voor de fouten die leerlingen maken tijdens het examen. Het daadwerkelijk nakijken van de eindexamens is met stip het spannendste moment van de eindexamenperiode voor docenten. Het brengen van goed nieuws aan de leerlingen is het leukste.

Minder vertrouwen in eindexamenuitslag
Bijna één op de vijf docenten heeft dit jaar minder vertrouwen in de eindexamenuitslag dan normaal. Dit is te wijten aan de verscherpte exameneisen. De eindexamenperiode is voor bijna driekwart van de docenten pas geslaagd als zij er zelf alles aan hebben gedaan om de leerlingen optimaal voor te bereiden of als leerlingen hoger scoren dan het landelijk gemiddelde van 36 procent. Docenten zien het slagingspercentage als een afspiegeling van zijn of haar kwaliteiten.

Goede raad is goud waard
Om leerlingen klaar te stomen voor het behalen van hun diploma, doen docenten beroep op een aantal populaire behandelingsstrategieën. Zo blijft 65 procent van de docenten de lesstof herhalen totdat ze er zeker van zijn dat de leerlingen het begrijpen. 81 procent van de ondervraagde docenten gaf aan leerlingen die er minder goed voor staan extra aandacht te schenken en 33 procent gaf aan extra mild voor de leerlingen te zijn om spanning weg te nemen.

© Nationale Onderwijsgids / Martijn van Noppen