Normal_examen_toets

Het aantal leerlingen dat bij het examen gebruik maakt van speciale voorzieningen omdat ze dyslexie hebben neemt toe. Sinds 2011 is het aantal leerlingen met een dyslexieverklaring met 5 procent gestegen naar een totaal van ruim 27.500 leerlingen vorig jaar. Volgens het ministerie van Onderwijs is de invoering van het Passend onderwijs een mogelijke verklaring voor de stijging. Scholen vermoeden echter dat niet alle leerlingen terecht compensatie krijgen voor dyslexie. Dit meldt NOS.

“We hebben het idee dat sommige dyslexieverklaringen iets te makkelijk zijn afgegeven”, aldus directeur Mark Kwakman van het Bataafs Lyceum in Hengelo. De school accepteert daarom niet langer de dyslexieverklaringen die door een derde partij zijn verstrekt. Leerlingen die vragen om versoepeling van de regels worden door de school zelf getest.

Het ministerie denkt dat de invoering van het Passend onderwijs een mogelijke verklaring is voor het stijgend aantal leerlingen dat een beroep doet op speciale voorzieningen. Leerlingen met dyslexie die eerst nog naar het speciaal onderwijs gingen, gaan nu naar een reguliere school en doen dus ook regulier examen. Bovendien zijn sinds 2011 de examenregels verzwaard. Leerlingen vragen daardoor mogelijk eerder om hulp omdat ze bang zijn dat ze het examen anders niet halen. Daarnaast komt het voor dat als één leerling om ondersteuning vraagt, andere leerlingen, die eerst niet op de hoogte waren van de mogelijkheden, ook vragen om compensatie.

Leerlingen met een dyslexieverklaring krijgen meer tijd voor een examen en mogen werken op de computer. In sommige gevallen mogen ze daarbij gebruik maken van de spellingscontrole, maar dan krijgen ze geen punten voor spelling op het examen. Leerlingen die naast dyslexie ook problemen hebben met rekenen mogen soms een rekenmachine gebruiken of krijgen minder sommen.

© Nationale Onderwijsgids