Logo_laks_landelijk_aktie_komitee_scholieren

Morgen om 12.00 uur opent het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) zijn jaarlijkse eindexamenklachtenlijn. Voor de 29e keer kunnen de circa 210.000 eindexamenkandidaten bij het LAKS terecht met al hun vragen en klachten over de organisatie, inhoud en het niveau van de examens. Het LAKS heeft dit jaar veel energie gestoken in het voorkomen van klachten. “Door scholen in te lichten welke klachten wij veel horen, hopen wij dat scholen dit jaar extra hun best doen om klachten te voorkomen”, aldus Loran Hempenius, coördinator eindexamenklachtenlijn. “Wij willen daardoor minder klachten binnenkrijgen dan voorgaande jaren.” Dit meldt LAKS.

In 2015 kwamen er het recordaantal van ruim 161.000 klachten binnen. Deze klachten worden besproken met het College voor Toetsen en Examens of met de Inspectie van Onderwijs. Zo werden er afgelopen jaren verschillende fouten uit de examens gehaald nadat kandidaten hierover belden met het LAKS. Na afloop van de examens wordt bovendien per vak bekeken of, onder andere op basis van de klachten, de norm aangepast moet worden.
 
Naast inhoudelijke klachten kunnen scholieren ook bellen met klachten over slechte organisatie rondom de eindexamens, bijvoorbeeld geluidsoverlast rondom het examenlokaal of problemen met computers. Als daar een klacht over binnenkomt neemt het LAKS direct contact op met de school. Hempenius: “Vorig jaar kregen we veel klachten over haperende apparatuur of telefoons van surveillanten die tijdens het examen afgingen.”
 
Ook tijdens de komende examenperiode kunnen de examenkandidaten klachten doorgeven via www.examenklacht.nl en op examendagen tussen 12.00 uur en 19.00 uur bellen naar 020-5244066. Het eindexamenklachtenteam behandelt elke examendag de telefonische en digitale klachten.

© Nationale Onderwijsgids