Normal_10732

ROTTERDAM - Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OCW) heeft 700.000 euro toegekend aan de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) voor onderzoek. Het gaat om een studie naar een manier om de interactie te verbeteren tussen leerkrachten en leerlingen met gedrags- en emotionele problemen. Het onderzoek wordt gedaan door Pedagogische Wetenschappen van de EUR en Hogeschool Inholland.

In het onderzoek staat de interactie tussen leerkracht en leerling centraal. Docenten hebben vaak geen idee hoe hun gedrag kan uitwerken op kinderen met gedrag- en emotionele problemen. Onderzocht wordt of Multi-method coaching (MMC) een effectieve manier is om deze vaak lastige wisselwerking tussen leerkrachten (in-opleiding) en leerlingen te verbeteren.

Als de methode leidt tot positieve transactieprocessen en minder problemen met deze kinderen in de klas, dan kan deze worden opgenomen in het basisonderwijs en in de lerarenopleidingen. In het onderzoek worden 130 leerling-docen trelaties onderzocht, de helft fungeert als controlegroep.

De subsidie van 700 000 euro komt van de RAAK-PRO gelden, bedoeld voor het versterken van het praktijkgericht onderzoek aan hogescholen, in samenwerking met de beroepspraktijk, en het intensiveren van de relaties met andere kennisinstellingen. De looptijd van het onderzoek is vier jaar.

© Nationale Onderwijsgids / Martijn van Noppen