Normal_8645

AMSTERDAM - Onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam (UvA) gaan in wetenschapsmuseum NEMO onderzoek doen naar leessnelheid. Welke genen en welke omgevingsfactoren beïnvloeden hoe vlot iemand kan lezen? En is de leesvaardigheid van ouders voorspellend voor die van hun kinderen?

Om deze vragen te beantwoorden onderwerpen de onderzoekers gezinnen die NEMO bezoeken aan een reeks experimenten, en wordt hen gevraagd om speeksel af te staan.

Tweelingenonderzoek
Er zijn grote verschillen tussen mensen in de snelheid waarmee zij kunnen lezen. Uit onderzoek met tweelingen is gebleken dat dit verschil tussen mensen voor een groot deel bepaald wordt door genetische verschillen en in mindere mate door omgevingsverschillen.

Genen en omgevingsfactoren
Het onderzoeksteam van de UvA wil er nu achter komen welke genen en welke omgevingsfactoren van invloed zijn op leesvaardigheid. Daarnaast gaan de onderzoekers kijken of het mogelijk is de leesvaardigheid van kinderen te voorspellen aan de hand van de lees- en leesgerelateerde vaardigheden van hun ouders.

Dyslexie
Als leesvaardigheid bij kinderen voorspelbaar blijkt, kunnen kinderen met een verhoogd risico op dyslexie al in de kleuterklas opgespoord worden en extra hulp krijgen bij het leren lezen.

Klik hier voor meer informatie.

© Nationale Onderwijsgids