Normal_5067

In opdracht van het Sectoorbestuur Onderwijsmarkt (SBO) heeft het onderzoeksteam van het CAOP geanalyseerd in hoeverre leraren uit buurlanden een nieuw arbeidspotentieel vormen voor Nederlandse scholen in het voortgezet onderwijs. De onderwijsarbeidsmarkt, het wervingsbeleid en de lerarenopleidingen in Vlaanderen en Duitsland worden besproken.

Er is nagegaan in in welke mate Vlaanderen en Duitsland te maken hebben met lerarentekorten en overschotten en hoe dit aansluit op de Nederlandse situatie. Praktijkvoorbeelden bieden inzicht in de vraag met welke aspecten rekening gehouden moet worden bij het werven en aannemen van leraren uit buurlanden.

Uit de praktijkvoorbeelden blijkt dat werven in buurlanden voordelen oplevert. Zo hebben leraren uit Vlaanderen en Duitsland een dubbele lesbevoegdheid. Dit kan een voordeel zijn bij het oplossen van lerarentekorten in bepaalde vakken.

Ook de aantrekkelijkheid van het Nederlandse onderwijssysteem voor buitenlandse leraren en studenten komt aan bod. Zo blijkt dat in Nederland leraren sneller doorgroeien in hun salaris.

Ook komt naar voren dat de onderwijscultuur in Nederland soms wordt verkozen boven eigen land door leraren, omdat op Nederlandse scholen minder hiërarchie heerst en meer interactie is tussen leraar en leerling.

Voor Duitse studenten is de Nederlandse lerarenopleiding aantrekkelijk omdat de instroomeisen lager zijn en de lerarenopleiding in Nederland ongeveer twee jaar korter duurt dan in Duitsland.