De meeste leerlingen en docenten voelen zich veilig op school

Een meerderheid van de leerlingen en het personeel voelt zich veilig op school. Ook het welzijn onder leerlingen in het primair onderwijs is vaak positief. In het voortgezet onderwijs is het welzijn van de leerlingen iets beter dan vorig jaar. Dat is te lezen in de Landelijke Veiligheidsmonitor 2021-2022. Dat meldt VOS/Abb. 

In de Veiligheidsmonitor staat wel dat specifieke groepen en aspecten van veiligheid op school een minder positief beeld laten zien. Denk daarbij bijvoorbeeld aan lhbti-leerlingen. In het basisonderwijs is het welzijn van leerlingen met een migratieachtergrond ook wat lager dan leerlingen zonder migratieachtergrond. In het voortgezet onderwijs is het welzijn van meisjes lager dan dat van jongens. 

Pestprotocol en veiligheidsplan 

De meeste scholen hebben een pestprotocol en een veiligheidsplan. Echter, niet al het personeel is bekend met het veiligheidsplan. Dit kan dus beter. In de meeste gevallen worden de afspraken uit het veiligheidsplan nageleefd en vindt men de effectiviteit van het plan voldoende tot goed.

Lhbti-leerlingen worden vaker gepest 

Ondanks alle veiligheidsplannen, pestprotocollen en gedragsregels blijft pesten een hardnekkig fenomeen. Er wordt meer gepest in het primair als voortgezet onderwijs. Zelfs onder het personeel is er sprake van een lichte toename van pesten en/of gepest worden. Lhbti-leerlingen worden vaker gepest dan andere leerlingen, vaak vanwege hun seksuele geaardheid, geslacht of uiterlijk.

Meldingsbereidheid 

Steeds meer leerlingen en personeel melden het niet als ze gepest worden. De een durft het niet te melden, omdat hij/zij bang is voor de gevolgen, en de ander vindt het niet nodig om het pesten te melden. Na een melding over pesten wordt er ook niet altijd actie ondernomen. 

Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk