Weinig autonomie, maar meer druk voor medewerkers in het hoger onderwijs

Medewerkers in het hoger onderwijs krijgen te maken met steeds meer werkdruk. Terwijl er van autonomie weinig overblijft. Hierom maken we ons zorgen en daarom stuurden we vanuit sectorgroep Hoger Onderwijs een brief naar de Vereniging Hogescholen. Dat meldt CNV Hoger Onderwijs. 

Dat hogeschoolmedewerkers steeds meer werkdruk en steeds minder autonomie ervaren, heeft naast een nadelig effect op de onderwijskwaliteit ook aanzienlijke negatieve gevolgen voor het werkgeluk en daarmee het welzijn van de medewerkers.

Minder of geen zeggenschap 

"Het is ons opgevallen dat deze signalen de afgelopen maanden steeds duidelijker en pregnanter worden. Medewerkers hebben bijvoorbeeld minder zeggenschap bij de eigen formatie of bij formaties van teams, hebben weinig of geen zeggenschap in onderwijsveranderingen en/of ervaren een extra managementlaag die invloed uitoefent op hun werk", aldus Luc van Dijk-Wijmenga en Andrea van Zuuk van sectorgroep Hoger Onderwijs in de brief.

Meer autonomie en verantwoordelijkheid 

Zowel CNV Onderwijs als de onderwijsleden die de sectorgroep spreekt, zijn van mening dat het bieden van meer autonomie en verantwoordelijkheid aan medewerkers essentieel is om de kwaliteit van het onderwijs en de werkomstandigheden te verbeteren. Dit lichten Luc van Dijk-Wijmenga en Andrea van Zuuk van sectorgroep Hoger Onderwijs verder toe in hun brief: "Door medewerkers meer ruimte te geven om hun eigen ideeën en creativiteit in te brengen in hun werk, zullen zij gemotiveerder en meer betrokken zijn bij hun werk. Dit zal resulteren in beter onderwijs voor studenten en tevreden medewerkers."

Door: Nationale Onderwijsgids