Team Twaalf gaat voor gelijke kansen en het oplossen van het lerarentekort

Team Twaalf experimenteert tijdens MidzomerMokum met een nieuwe vorm van onderwijs, of eigenlijk van ontwikkeling. Want leren, dat doe je niet alleen op school. Dat doe je in de hele stad – en daarbuiten. Ook veel leuker voor de leraren. Dit meldt gemeente Amsterdam.

Op het moment dat MidzomerMokum werd bedacht als zomerprogramma voor de jeugd en er nog niks concreet was, ontstond bij de gemeente ook het plan voor Team Twaalf. De opzet is als volgt: 10 kinderen/jongeren (4 tot 23 jaar) gaan met 2 begeleiders op pad door de stad. Een gemixte groep, uit alle wijken en achtergronden en standen, zodat ze ook volop van elkaar leren. Er is geen omlijnd lesprogramma, alleen een vraag waar ze samen een antwoord op gaan formuleren – en ze bedenken ook samen wat ze daarvoor moeten doen.
 
Zo gingen zanglerares Evi de Jean en haar ultra-muzikale running-mate Gerrit de Boer met een diverse groep jonge muziekliefhebbers aan de slag met de vraag ‘Wat is er nodig om van ons eigen lied een zomerhit te maken?’ Een wijkagent uit IJburg ging met 10 kids uit zijn buurt op stap met de vraag ‘wat maakt een paard een politiepaard?’ Andere vragen: kunnen we een nieuwe sport bedenken? Hoe kun je het beste nadenken? Wat heeft de Amsterdamse natuur te bieden?
 

Lerarentekort oplossen

Naast gelijke kansen voor ieder kind wil Team Twaalf het lerarentekort oplossen door het beroep weer interessant te maken en het tegelijkertijd open te zetten voor ‘andersbevoegden’. De begeleiders in Team Twaalf zijn namelijk niet allemaal leraar of docent. Leraar worden vanuit een ander vak vergt veel inspanning. Maar als je een week in de maand, of een dag per week, met je kennis en kunde in de hand samen met een groep kinderen iets uit mag gaan zoeken, is dat een heel ander verhaal, hopen de initiatiefnemers.
 
Door: Nationale Onderwijsgids