Normal_dsc01264

Het Nationale Theater in Den Haag organiseert op 9 en 10 oktober MAAK, een tweedaagse manifestatie over de rol van makerschap in het onderwijs, waarin creativiteit centraal staat. In één groot laboratorium kunnen (kunst) vakdocenten, meesters, juffen, beleidsmakers, theatermakers én leerlingen uit het hele land de kracht van hun eigen makerschap aan den lijve ondervinden. Dit meldt Het Nationale Theater.

MAAK richt zich op iedereen die werkzaam is in het onderwijs. “Van de conciërge tot de schooldirecteur”, vertelt Muriel Besemer, hoofd HNTeducatie. “De gedachte dat er een vrijheid aan ervaringen en gedachten is, een niet-weten, verdient een plek in het onderwijs dat vaak vooral kennis gestuurd is. Als je kennis overdraagt vanuit makerschap, is kennis doorleefd, wordt het intrinsiek en daardoor van meer waarde dan kennis die lukraak in een hoofd is gestampt. Juist vanwege het principe dat je het zelf moet ervaren, voordat je de waarde ervan kunt bepalen, hoop ik ook zo dat vele mensen uit verschillende lagen van het onderwijs MAAK met ons komen meemaken.”
 
De deelnemers gaan in groepen aan de slag met het thema ‘letters en cijfers’: de basis van het onderwijssysteem. Vanuit dit thema doen zij onderzoek, bepalen ze hun standpunten en geven hier vervolgens een vorm aan. Denk aan een toneelscène, een installatie, een muurkrant, een ervaringsgang of een participatie-object. Dag twee start met de voorstelling Socrates van Het Zuidelijk Toneel, over de kracht en het belang van ‘niet weten’ maar wel kritisch bevragen. Vervolgens wordt er gereflecteerd op de eerste dag en de dagelijkse onderwijspraktijk en wordt de waarde van deze vorm van makerschap voor het onderwijs onderzocht en getoetst.
 
MAAK is een initiatief van HNTeducatie, de educatieafdeling van Het Nationale Theater en wordt mogelijk gemaakt door het ministerie van onderwijs en de gemeente Den Haag. 
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids