Normal_klas_leeg_stoelen_stoeltjes_op_tafel_sluiting_dicht_staking

Uit onderzoek onder de leden van het ouderpanel van Scholen met Succes blijkt dat 76 procent van de ouders achter de staking van de leerkrachten staat. Bij de staking in juni was dat 82 procent. Ook de steun voor een eventuele volgende staking daalt licht. Mocht er een nieuwe staking komen, dan staat 65 procent van de ouders hier achter. Bij de staking in juni antwoordde nog 67 procent van de ouders achter een volgende staking te staan. Dit meldt Scholen met Succes.

Ouders die de staking steunen merken op dat het takenpakket van de leerkracht steeds uitgebreider wordt, klassen steeds groter worden en de administratiedruk toeneemt. Ook het niet goed functioneren van het passend onderwijs wordt genoemd. Veel ouders benadrukken het belang van goed onderwijs. Dit komt alleen tot stand wanneer er gezonde werkomstandigheden worden gecreëerd. 
 
Een reden om de staking niet te steunen is de duur van de staking (een hele schooldag in plaats van de dag later beginnen). Ook vinden sommige ouders dat de vorige staking al genoeg heeft opgeleverd en een tweede staking niet nodig is. Andere ouders vinden juist dat staken überhaupt geen nut heeft. De meeste ouders die niet achter de staking van 5 oktober staan zijn van mening dat kinderen en ouders niet de dupe mogen worden van de strijd tussen onderwijs en overheid. Veel van de ouders geven aan dat, hoewel ze niet achter de staking staan, ze wel achter de motieven van de leraren staan.
 
De afgelopen week (25 september t/m 3 oktober) hebben de leden van het Scholen met Succes ouderpanel vragen over de staking in het primair onderwijs voorgelegd gekregen. Het ouderpanel bestaat uit zo’n 2.500 ouders uit heel Nederland. Zij vertegenwoordigen een evenredige spreiding van scholen over het land. Alle panelleden hebben tenminste één kind op de basisschool. Er hebben 560 leden deelgenomen aan dit onderzoek. Dat is een respons van 23 procent.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids