Normal_ipad__tablet__onderwijs__docent__leerling__uitleg__ipad_onderwijs__digitaal

Eén op de vijf hoogopgeleide Nederlanders zegt voor de klas te willen staan als ze dat kunnen combineren met ander werk. Eén op de acht leraren in het voortgezet onderwijs werkt al hybride. Hybride werken kan daarmee een oplossing voor het lerarentekort bieden. Dit meldt Hybride Docent.

Vandaag is uitgebreid onderzoek gepresenteerd naar een onderbelicht aspect van de (onderwijs)arbeidsmarkt: het hybride werken. Als hoogopgeleiden de kans krijgen om in combinatie met hun huidige of een andere baan op een school te werken zegt 1 op de 5 voor de klas te willen staan. Daarnaast werkt 1 op de 8 leraren in het voortgezet onderwijs op dit moment op eigen initiatief al hybride en heeft 2 op de 3 leraren daar interesse in. Hybride werken kan daarmee een oplossing voor het lerarentekort bieden. 
 
Docenten die op dit moment hybride werken doen dit voornamelijk vanwege de afwisseling en ontwikkeling die zij daarmee ervaren. Een veel kleiner deel noemt financieel rondkomen als drijfveer om een onderwijsbaan te combineren met ander werk. Volgens hybride docenten maakt het combineren van werk het lesgeven aantrekkelijk. Bovendien ervaren zij meer loopbaanmogelijkheden. 
 
Hybride docenten geven aan meer te doen wat ze leuk vinden en waar ze goed in zijn. En leerlingen krijgen les van docenten die lesstof aan eigen ervaringen verbinden. Ook voor bedrijven loont het om medewerkers te laten lesgeven. Op school ontwikkelen werknemers leiderschap en doen zij waardevolle kennis op over de interesses en behoeftes van jongeren: hun toekomstige klanten en werknemers. 
 
Marius Bilkes, initiatiefnemer van Hybride Docent: “Ons onderzoek laat zien dat een andere kijk op het werken als leraar veel kansen biedt. Het omarmen van hybride docenten zal niet alleen leiden tot meer en tevredener leraren, het zet het leraarschap ook weer midden in de maatschappij.”
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids