Normal_kinderen__les__hulp__juf__lerares__onderwijzer__docent__leerlingen__po__vo

Leraren blijken meer te gaan samenwerken wanneer gewerkt wordt met het programma leerKRACHT. Ook delen de leraren meer hun kennis met elkaar. Uit NRO-onderzoek van Irma Heemskerk en Wouter Schenke blijkt dat het onderwijs van de leraren die met het programma werken verbeterd. Dat meldt Kohnstamm Instituut.

Voor het onderzoek zijn op vijf middelbare scholen die al enkele jaren werken met leerKRACHT een vragenlijst uitgezet en zijn er groepsgesprekken gevoerd. Uit het onderzoek blijkt dat leraren het programma belangrijk vinden voor hun kennisontwikkeling, met name waar het gaat om praktisch toepasbare kennis op het gebied van pedagogisch-didactisch handelen. Ook zien de leraren een ontwikkeling van hun persoonlijke vaardigheden, zoals samenwerken en feedback geven. De docenten zijn van mening dat het programma geen duidelijke bijdrage levert aan hun vak- en theoretische kennis.

Door leerKRACHT zien de docenten meer overleg en samenwerking ontstaan en worden lesbezoeken meer vanzelfsprekend. Ook zien leraren een meer open cultuur, meer onderling vertrouwen en een goede sfeer ontstaan. Daarnaast werken de docenten vaker sectiebreed, wat zorgt voor een doorlopende leerlijn in de lesstof en werkwijze.

Binnen leerKRACHT wordt gewerkt binnen 'veranderteams', dit zijn groepen waarin leraren met elkaar de kernonderdelen vormgeven. Het programma wordt aangeboden door stichting leerKRACHT en inmiddels nemen zo'n 500 scholen deel aan het programma.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids