Normal_rugzak__klas__kinderen__schooltas__klaslokaal__po

De Wim ter Horst CHE-scriptieprijs 2016 is dit jaar uitgereikt aan Tim van de Kamp. De afstudeerder viel in de prijzen met 'Wie heeft het journaal gezien? Een onderzoek naar praktische handvatten voor het delen van nieuws over terrorisme in de klas'. De jury was onder de indruk van de durf om een actueel en gevoelig onderwerp te gaan onderzoeken en voor de even praktische als nuchtere handvatten die Van de Kamp geeft. Dat meldt Christelijke Hogeschool Ede (CHE).

Van de Kamp kwam op het idee voor zijn onderzoek toen hij stage liep in groep 6 en de aanslag werd gepleegd op Charlie Hebdo. “Leerlingen spraken over dat nieuws. Er leefde angst”, vertelt Van de Kamp. De afstudeerder zag dat wanneer de school zwijgt over zulke gebeurtenissen, de kinderen zelf op onderzoek uit gaan. Zo gingen de leerlingen beelden zoeken op YouTube die vaak niet geschikt zijn voor hun leeftijd.

Voor het onderzoek sprak Van de Kamp met drie groepen mensen: de leerkracht, de leerling en de deskundigen, zoals Nick Renooij, eindredacteur van het NOS Jeugdjournaal. De afstudeerder komt in zijn onderzoek met een aantal handvatten. Zo benadrukt hij dat leerkrachten neutraal moeten blijven. Het is van belang dat percepties ingeruild worden voor feiten. Leerlingen bekijken namelijk allerlei beelden maar weten niet wat de waarheid is. Ook moet de leerlingen mediawijsheid bijgebracht worden. Veel leraren waren verlegen om didactische hulpmiddelen en ondersteuning vanuit school of opleiding. Tot slot: burgerschapsvorming is niet alleen een vak, maar vindt vooral plaats als er gesproken moet worden over zulke heftige gebeurtenissen. “Doe dit alles op basis van de pedagogische relatie met de leerling”, aldus Van de Kamp. 

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids