Normal_leerlingen_klas_basisschool_school

De VO-raad deelt de analyse van de OESO dat er kansen zijn om het Nederlandse onderwijs verder te verbeteren. De raad spoort het kabinet dan ook aan om hier samen met het onderwijsveld een effectief antwoord op te vinden. Dat meldt VO-raad.

De aanbeveling van de OESO om opties te overwegen die voorkomen dat leerlingen al vroeg in een bepaald ‘spoor’ terecht komen, kan rekenen op steun van de VO-raad. Het is wat de raad betreft de vraag of de oplossing ligt bij een grotere rol voor nationale toetsen. Zij zien er meer in om kritisch te kijken naar het moment waarop leerlingen naar niveaus worden ‘ingedeeld’ en om meer flexibiliteit te creëren in het voortgezet onderwijs, waardoor beter aangesloten wordt bij de talenten van leerlingen. Dit heeft mogelijk ook een positief effect op de door de OESO geconstateerde geringe motivatie van leerlingen in Nederland en de bovengemiddelde onrust in de klas.

Net als de OESO hecht de VO-raad daarnaast belang aan het vergroten van de mogelijkheden van leerlingen om door- en op te stromen. Op dit moment, zo constateert ook de OESO, vormen de sterk gescheiden onderwijssoorten een reële belemmering voor leerlingen om over te stappen. De organisatie pleit mede om die reden voor het samenvoegen van leerwegen. Paul Rosenmöller, voorzitter VO-raad: “Wij zien ook dat de schotten in het onderwijs de kansen van leerlingen beperken. We hebben daarom eerder voorstellen gedaan om tot ontschotting te komen, op die manier meer differentiatie mogelijk te maken en leerlingen met een diploma op maat te belonen voor hun inspanningen.”

De VO-raad verwacht daarnaast veel van de ontwikkelingen rondom de herziening van het curriculum, die ervoor moet zorgen dat onderwijsinhoud en –duur van de verschillende onderwijssoorten beter op elkaar aansluiten. Verder constateert OESO dat er weliswaar veel initiatieven ontplooid worden maar dat het ontbreekt aan een meer systematische benadering voor de professionele ontwikkeling van leraren in de verschillende fases voorafgaand en gedurende hun loopbaan. De VO-raad deelt die conclusie.

In een actieplan presenteerde de VO-raad in maart daarom voorstellen om het lerarenberoep aantrekkelijker te maken. Het plan bevat onder meer voorstellen om meer ontwikkelruimte te creëren voor leraren en de kloof tussen de opleiding van leraren en de praktijk te verkleinen door een groter deel van de opleiding van leraren in de school plaats te laten vinden. 

© Nationale Onderwijsgids