Normal_speeltuin__po__kov__spelen__buiten__kinderen__meisjes__vrolijk__plezier

Leerkrachten zien overwegend positieve effecten van buiten lesgeven, zo blijkt uit het onderzoek van DUO. Ze denken dat leerlingen graag buiten les zouden hebben, en dat de ideale verhouding tussen binnen en buiten les voor leerlingen 75 procent binnen en 25 procent buiten is. Nu is de verhouding gemiddeld 99,5 procent binnen en 0,5 procent buiten. Twee derde van alle leerkrachten zou vaker buiten les willen geven. Vakken als natuuronderwijs, rekenen, kunstzinnige vorming, verkeer en gym lenen zich volgens leerkrachten goed voor een buitenles. Dat meldt Gezondschool.nl.

Wetenschapsjournalist Mark Mieras onderzocht in een literatuurstudie het belang van buitenlessen voor het kinderbrein. Daaruit blijkt onder andere dat met meer sport en spel, meer beweging, een beter lichaamsbesef en meer vrije speeltijd leerlingen cognitief beter kunnen presteren. Basisschoolleerlingen die buiten hebben gespeeld gedragen zich beter in de klas, ze zijn taakgerichter. Daarnaast presteren kinderen die tijdens het leren hun lichaam gebruiken beter in de les.

Gisteren werd de allereerste buitenlesdag georganiseerd vanuit het project Gezonde Schoolpleinen. Meer dan 120 scholen deden hier aan mee. Leerlingen leren op deze dag op onderzoekende en speelse wijze en de lessen worden eenvoudig gecombineerd met bewegen. “Scholen spelen een belangrijke rol in het bevorderen van een gezonde leefstijl van kinderen. Buiten leren en spelen is hier een mooi voorbeeld van. Leerlingen presteren hierdoor beter en het is goed voor hun ontwikkeling. En het is ook nog eens ontzettend leuk”, aldus Rinda den Besten, voorzitter PO-Raad.

Vanuit het project Gezonde Schoolpleinen helpen Jantje Beton, IVN, het RIVM Centrum Gezond Leven, de PO-Raad, VO-raad en MBO Raad tot eind 2016 in totaal zeventig scholen uit het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs met de realisatie van een Gezond Schoolplein. Een Gezond Schoolplein geeft leerlingen de ruimte om te leren, bewegen en spelen in een uitdagende, groene en rookvrije omgeving. Dat heeft een gunstig effect op de gezondheid, concentratie en leerprestaties.

© Nationale Onderwijsgids