Normal_lab010

Onlangs maakte wethouder Hugo de Jonge (Onderwijs, Jeugd en Zorg) van Rotterdam op het Vakcollege De Hef bekend welke zes ideeën van leraren voor onderwijsvernieuwing realiteit worden. De plannen zijn ingediend bij het Onderwijslab010 van het Rotterdams onderwijsbeleid Leren Loont!, dat budget beschikbaar stelt voor de uitvoering. Dat meldt de gemeente Rotterdam. 

Naast het digitale schoolplein van de scholengroep Charlois, de Havenschool, uit de koker van twee Rotterdamse basisscholen en de Ouder en Kind Academie op de Valentijnschool is er ook groen licht gekomen voor: Onderzoekend leren (Zalmplaatschool), Onderwijs voor de 21e eeuw (OBS Vierambacht) en het naschoolse programma Na onderwijs komt wereldwijs (basisschool De Fontein). “Leidsters, leraren en schoolleiders zijn het kloppend hart van excellent onderwijs. Vooral zij hebben vanuit de dagelijkse praktijk goede en concrete ideeën om het onderwijs te verbeteren”, aldus De Jonge. Onderwijslab010, onderdeel van Citylab010 voor maatschappelijke vernieuwing, prikkelt onderwijsprofessionals om inspirerende werkvormen of methodieken in te dienen.

Jaarlijks is een half miljoen euro beschikbaar voor de initiatieven. “Met deze zes ideeën steekt Rotterdam 310.000 euro in uitdagend onderwijs. We geven leraren de ruimte om hun ideeën werkelijkheid te maken.” Ook krijgen de leraren ondersteuning van kennisinstellingen. Initiatieven die aanslaan, krijgen zo een nog breder bereik. Een adviescommissie met leraren, wetenschappers en deskundigen op het gebied van onderwijsvernieuwing en investeringsplannen, beoordeelt de ingediende plannen. Voor de tweede ronde van Onderwijslab010-ideeën in november is nog 190.000 euro beschikbaar. Nieuwe initiatieven kunnen worden aangemeld bij: www.citylab010.nl/onderwijs

Het indienen van ideeën bij Onderwijslab010 sluit aan bij de aanpak van het Rotterdams onderwijsbeleid Leren Loont! om de beste leraren voor klas te krijgen. “Onze scholieren verdienen leraren die zichzelf verbeteren en elke dag opnieuw het maximale uit hun leerlingen halen’’, aldus De Jonge. De stad zet daarom ook in op een speciale 'Rotterdam-cao' voor leraren, met bijvoorbeeld beloningen voor topprestaties en de uitbreiding van loopbaanmogelijkheden.

© Nationale Onderwijsgids