Normal_normal_tech

Het overgrote deel van de leerkrachten vindt dat er in het basisonderwijs onvoldoende aandacht wordt besteed aan wetenschap & techniek. En dat terwijl 89 procent van de leerkrachten vindt dat onderwijs over wetenschap & techniek bijdraagt aan de talentontwikkeling van kinderen, en 85 procent meent dat het belangrijk is om kinderen hier al vroeg kennis mee te laten maken. Dat meldt TechniekTalent.nu.

88 procent van de leerkrachten is blij met het thema Wetenschap en Techniek tijdens Kinderboekenweek. Dit blijkt uit een recente peiling van TNS NIPO onder ruim 500 leerkrachten, in opdracht van TechniekTalent.nu. Naast belangrijk vindt ruim drie kwart van de ondervraagde leerkrachten les geven over wetenschap & techniek leuk, maar ook moeilijk.

Uit de peiling blijkt onder meer dat slechts 16 procent van de leerkrachten meent dat er in het basisonderwijs voldoende aandacht wordt besteed aan de thema’s wetenschap & techniek. 38 procent vindt wel dat dit het geval is op hun eigen basisschool. Maar liefst 86 procent van de ondervraagde leerkrachten vindt techniek een belangrijk onderwerp voor leerlingen, en 90 procent vindt lesgeven over wetenschap & techniek nuttig. 46 procent vindt dat er op basisscholen onvoldoende kennis in huis is om lessen over wetenschap & techniek te geven.

Chris van Bokkum van TechniekTalent: “De vraag naar ondersteuning bij het geven van goed wetenschap- en techniekonderwijs op scholen is groot: wij weten dat jongeren zich tussen hun 9e en 14e levensjaar beroepsbeelden vormen die naarmate zij ouder worden steeds vaster worden. Het is dus van belang om jongeren al op vroege leeftijd in aanraking te brengen met techniek zodat techniek niet uitgesloten wordt in dit beroepsvormingsproces. Het is goed om te zien dat leerkrachten hier aandacht aan willen besteden en begrijpelijk dat zij  vaak niet weten op welke wijze dit verantwoord kan plaatsvinden."

© Nationale Onderwijsgids