Logo_logo_iso

Het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) is voorstander van de aangekondigde kleinschalige pilot van minister Bussemaker van Onderwijs. Wel is het ISO van mening dat de medezeggenschap dan substantieel moet worden versterkt. De organisatie vindt het van belang dat bij het beoordelen van kwaliteit van hogescholen en universiteiten bestaande problemen boven water komen en dat het gesprek over verbeteringen wordt gevoerd. Zo meldt het ISO.

“Wanneer de teugels van extern toezicht worden losgelaten moeten interne medezeggenschappers meer tanden krijgen om in te kunnen grijpen wanneer dat nodig is”, aldus bestuurslid Rosanne Broekhuizen. De overheid draagt nog steeds een verantwoordelijkheid voor het afgeven van een kwaliteitsgarantie, zeker nu door invoering van het leenstelsel een grotere investering van studenten wordt verwacht. De pilot moet uitwijzen of het nieuwe accreditatiestelsel nog in deze behoefte voorziet. Rosanne Broekhuizen: “Daarnaast hoort bij groeiende mogelijkheden voor digitalisering en flexibilisering ook een toezichtstelsel wat hier op aansluit, het vernieuwde accreditatiestelsel kan hier in voorzien.”

Zes hogescholen en universiteiten kunnen er in 2017 voor kiezen deze zogenaamde instellingsaccreditatie uit te voeren in plaats van de nu bestaande opleidingsaccreditatie. Het ISO is van mening dat een instellingsaccreditatie alleen ingevoerd kan worden wanneer de (rechts)positie van medezeggenschap wordt versterkt. Dit omdat de accreditatie betekent dat een deel van het 'externe' toezicht verschuift naar 'intern toezicht'.

De minister geeft in haar brief al aan dat opleidingscommissies een rol krijgen binnen de accreditatie, maar ook studenten centrale en decentrale raden moeten meer betrokken worden bij het gesprek over de kwaliteit van hun opleidingen. “Al jaren strijden wij voor verbetering van medezeggenschap, dit is het moment waarop de minister en instellingen zelf stappen moeten gaan zetten. We nodigen ze dan ook uit om hierover met ons in gesprek te gaan”, aldus bestuurslid Rosanne Broekhuizen.

© Nationale Onderwijsgids