Logo_csv2

Met de komst van het Plan van aanpak tegen pesten (OCW) krijgt de vertrouwenspersoon op school een belangrijke rol toebedeeld bij pesten. Hoe staat het er nu voor met de positie van de vertrouwenspersoon op school? PPSI peilde de mening.

 

Uit een enquête die PPSI hield onder vertrouwenspersonen werkzaam voor het onderwijs blijkt dat 92% van de ondervraagden van mening is dat de positie van de vertrouwenspersoon op school versterkt moet worden. In totaal werkten 235 vertrouwenspersonen mee aan de enquête. Volgens een meerderheid van hen is een verankering van de functie van vertrouwenspersoon in de wet zeer wenselijk.

Bekendheid
Ondanks het feit dat bijna alle onderwijsinstellingen in Nederland beschikken over een vertrouwens- of contactpersoon (Evaluatie klachtenregeling onderwijs, juli 2013) komt uit de enquête naar voren dat vertrouwenspersonen soms nog onvoldoende bekend zijn bij leerlingen, personeel en ouders. Als aanspreekpunt bij ontevredenheid en klachten op school moet een vertrouwenspersoon zichtbaar en vindbaar zijn. Uit de enquête komt naar voren dat in de huidige situatie nog verbetering nodig is.

Veiligheidsbeleid
De uitkomsten van de enquête geven daarnaast aan dat de positie van vertrouwenspersonen als gesprekspartner rond het schoolveiligheidsbeleid niet sterk genoeg is. Het behoort tot de taak van de vertrouwenspersoon gevraagd en ongevraagd beleidsadvies te geven over sociale veiligheid op school. Slechts 10% van de vertrouwenspersonen gaf in de enquête aan dat zij hierover vaak contact heeft met de schoolleiding en 17% geeft aan dat zij nooit contact heeft met de schoolleiding. 46% van de vertrouwenspersonen geeft aan dat zij actief worden benaderd door de schoolleiding. Op dit punt is dus nog verbetering nodig.

Pesten
Uit de enquête blijkt verder dat vertrouwenspersonen in een aantal gevallen (tussen de 10% en 22%) het aan faciliteiten (ruimte, tijd, geld) ontbreekt voor het goed kunnen uitoefenen van hun functie. In het licht van de toekomstige wetgeving rond pesten (Plan van aanpak pesten, OCW maart 2013) zal de vertrouwenspersoon een nog belangrijkere rol toebedeeld krijgen bij het aanpakken en voorkomen van pesten. Voorwaarde daarvoor is dat de positie van vertrouwenspersoon op school serieuzer wordt genomen. PPSI is in overleg met OCW om te kijken waar aanscherping kan plaatsvinden en op welke wijze een wettelijke verankering van de functie van de vertrouwenspersoon in het onderwijs kan worden aangebracht.

© Nationale Onderwijsgids