NCOSM

Het is zondag 31 maart 2013, eerste Paasdag. Er waait een frisse wind door Nederland, te fris voor de tijd van het jaar. Op kantoor schijnt een mager en schraal zonnetje binnen. Buiten zie ik de natuur met ingehouden adem wachten op het moment dat de temperatuur naar waarden klimt die beter passen bij het voorjaar. Knoppen aan bomen en struiken staan op barsten. Nog even voordat de bladeren ontluiken en bloesems tot bloei komen.

Frank van den Oetelaar en Henk Lamers, sprekers op het Nationaal Congres Onderwijs & Sociale Media

Op mijn beeldscherm ontstaat een gevraagde tekst voor het Nationaal Congres Onderwijs & Sociale Media (NCOSM) wat in mei 2013 plaats zal vinden. Vandaag maak ik een aanzet en leg die via het internet voor aan mijn collega Henk Lamers. Hij zal zijn aanvullingen en suggesties verwerken zodat we gezamenlijk één tekst kunnen aanleveren. Hoe anders verliep dat zo’n 20 jaar geleden toen we beiden nog met de voeten in de onderwijsklei stonden. Termen als communicatie, samenwerken, cocreatie en kennisdelen hebben, onder invloed van de zich ontwikkelende kennissamenleving, een revolutionair andere invulling gekregen. De kennissamenleving stelt ons in staat altijd en overal met elkaar te kunnen samenwerken, te communiceren en kennis te kunnen delen.

Een verfrissende wind door onderwijsland Ook in onderwijsland voelen we een nieuw voorjaar aankomen, er waait een verfrissende wind. Onderwijsinnovatie is van alle tijden, maar in de manier waarop deze tot stand komt is verandering merkbaar. Waar we zo’n 20 jaar geleden als scholen vooral afhankelijk waren van interne expertise, experts van onderwijsbegeleidingsdiensten en boeken over onderwijs, zien we tegenwoordig social media een belangrijke rol vervullen. We zijn anno 2013 in staat veel directer kennis te nemen van ervaringen en opvattingen van anderen. Het stelt ons in staat wereldwijd kennis te delen, samen te werken en te communiceren over ‘Leren in de 21e eeuw’ en hoe we ons onderwijs daarop kunnen afstemmen. Scholen, leerkrachten, docenten en ondersteunende organisaties zetten blogs, Twitter en Facebook in om lerende communities te vormen, iedereen draagt een steentje bij aan de discussie over onderwijs.

Dankzij deze ontwikkeling voelen we de verfrissende wind door onderwijsland waaien. Interessante gedachtewisselingen die afgelopen periode digitaal stof doen opwaaien zijn bijvoorbeeld de rol van CITO en het al dan niet publiceren van de resultaten. Maar ook zienswijzen zoals ten aanzien van Finse onderwijsmodellen, opbrengsten van het bezoek van meester Kanamori aan Nederland, de ontwikkeling van Steve Jobs scholen met medewerking van Maurice de Hond en de rol en betekenis van 21st century skills, iedereen draagt bij aan herontwerp van onderwijs.

De verfrissende wind in onderwijsland draagt bij aan ander onderwijs. We voelen dat zich een ander voorjaar ontwikkelt. Een voorjaar waarin andere bladeren ontluiken en andere bloesems tot bloei komen. We voelen dat kinderen en jongeren niet meer genoeg hebben aan kennis en vaardigheden van gisteren en vandaag. De skills die voor de 21e eeuw nodig zijn richten onder andere op samenwerken, kennisconstructie, creativiteit, planmatig werken, onderzoeken, zelfreflectie, probleem oplossen, zelfsturing, analyseren, burgerschap e.d. Om kinderen de kans te bieden deze 21st century skills te ontwikkelen is een fundamenteel andere aanpak in het onderwijs nodig; een paradigmashift.

Graag dragen ook wij bij aan de verfrissende wind in onderwijsland. Ook bij ons speelt het gebruik van social media een grote rol. Zowel in de manier waarop we zelf werken aan kennisuitwisseling en inspiratie, alsook vanuit de overtuiging dat het inzetten van social media enorme kansen biedt voor Leren in de 21e eeuw, het ontwikkelen van 21st Century Skills en daarmee ook het onderwijs.

Update op tweede Paasdag 2013:

Vanavond de uitzending gezien van Tegenlicht op http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1335130 Een aanrader voor iedereen die zich een beeld wil vormen van de ontwikkeling van de kennissamenleving en de impact op het onderwijs.

Frank van den Oetelaar (@frankoetelaar) begon in 1984 als onderwijzer op een basisschool.  Meteen vanaf de introductie van de eerste computers was hij ervan overtuigd dat ICT zou leiden tot een revolutie in het onderwijs. 14 jaar geleden begon hij vanuit een eigen bedrijf met de ondersteuning van scholen en leerkrachten bij het gebruik van ICT in het onderwijs. Tegenwoordig ligt de focus op de begeleiding van onderwijsinstellingen die aan de slag willen met 21st century skills. Vanuit wetenschappelijke opvattingen over leren wordt gewerkt aan onderwijs waarin deze vaardigheden optimaal ontwikkeld worden en waarin de ontwikkeling van leerlingen centraal staat.

Henk Lamers (@henkla) is onderwijsmens en innovator. Na als leerkracht en schoolleider gewerkt te hebben in het basisonderwijs is hij gaan werken als schoolbegeleider met de focus op de organisatie van de school en de primaire processen.  Media en technologie hebben altijd al zijn aandacht gehad en daar is hij zich verder in gaan specialiseren als docent informatica op de lerarenopleiding, op het ministerie van onderwijs als sectormanager primair onderwijs voor de grote landelijke ict-projecten en als teamleider van een project rond digitaal portfolio van een landelijke verzorgingsinstelling voor het onderwijs. De afgelopen jaren was hij bij Microsoft Nederland verantwoordelijk voor de vertaling van  het Partners in Learning programma van Nederland.

Frank van den Oetelaar en Henk Lamers zijn sprekers op het Nationaal Congres Onderwijs & Sociale Media dat zal plaatsvinden van 14 t/m 17 mei 2013 in EYE te Amsterdam. Frank en Henk verzorgen een sessie op de congresdag voor het Primair Onderwijs op 15 mei en op de congresdag voor het Voortgezet en Middelbaar Beroepsonderwijs op 16 mei. Voor meer informatie over dit congres gaat u naar www.ncosm.nl.