Normal_laptop_met_hand

AMSTERDAM - Informaticaonderwijs op middelbare scholen in Nederland holt achteruit, terwijl er veelal goedbetaalde ICT-banen voor het oprapen liggen. Sinds medio jaren ’90 is het informaticaonderwijs niet grondig hervormd, met het resultaat dat er nog zeer weinig informaticadocenten zijn.

Informatica is een keuzevak dat momenteel door slechts vijf procent van de leerlingen wordt gekozen. Dit komt mede doordat schoolbesturen weinig belang aan het vak hechten en geen eigen ruimte en ontwikkelingsmogelijkheden toe kennen aan docenten.

Het onderwijsveld en de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen (KNAW) schreeuwen om vernieuwing van het vak Informatica, maar dit kan vooralsnog op weinig politieke steun rekenen.

De KNAW wil schoolprojecten gaan organiseren om scholieren te enthousiastmeren voor Informatica. Tevens moet het vak ‘Informatie & communicatie’ verplicht worden op havo en vwo-niveau, maar daarvoor moet wel eerst een nieuwe generatie docenten met nieuwe vaardigheden worden opgeleid. Scholen kunnen echter zichzelf ook profileren door zelf op projectbasis of met andere scholen het vak Informatica nieuw leven in te blazen

© Valentijn Mellink / Nationale Onderwijsgids