kwaliteit docenten aob

AMSTERDAM –  Op de internationale Teacher Summit van 13 en 14 maart in Amsterdam staan de kwaliteit van het onderwijs en de rol die leraren daarin vervullen centraal. In het kader daarvan en de aankomende vergadering in de Tweede Kamer over het leraarsberoep presenteert de Algemene Onderwijsbond (AOb) een actieplan. 

In dit actieplan staan zeven stappen waarmee de AOb de onderwijskwaliteit wil verbeteren. Er wordt daarbij vaak verwezen naar Finland, waar het onderwijs internationaal hoger gewaardeerd wordt, terwijl de lesweek tussen de 20 en 25 procent korter is dan in Nederland. Dit komt omdat Finse docenten vanwege de verkorte lesweek de tijd en ruimte hebben om zich te kunnen verdiepen in hun vak. Kwaliteit gaat immers boven kwantiteit.

Bovendien wil de AOb dat het vak van leraar geprofessionaliseerd en onbevoegdheid teruggedrongen wordt. In het voortgezet onderwijs heeft namelijk één op de zes leraren niet de goede papieren. De AOb wil dat er alleen nog maar bevoegde leraren voor de klas komen te staan.

Ook vindt de bond dat leraren wettelijke bescherming verdienen, net zoals bijvoorbeeld advocaten. Daarnaast is de nullijn op salarissen in het onderwijs onacceptabel, aangezien leraren op die manier achterlopen op andere hoogopgeleiden/ Het salaris speelt zo een remmende rol voor degenen die leerkracht willen worden.

© Nationale Onderwijsgids / Peter Star