Normal_bassischool_kleuters

 

AMSTERDAM - Donderdag promoveert Evelien Gooren aan de Vrije Universiteit op haar proefschrift Peers Matter: Social Problems in Kindergarten and the Development of Psychopathology. Daarin toont zij aan dat de ervaringen die kinderen hebben met hun leeftijdsgenoten in de kleuterklas, langdurig invloed kunnen hebben op hun verdere ontwikkeling.

 

Uit Goorens onderzoek blijkt dat kleuters die problemen hebben in de omgang met klasgenoten, een verhoogde kans hebben op agressie, angst en depressieve klachten tijdens de basisschoolperiode. Deze problemen lopen door tot de late adolescentie.

Kinderen die op de kleuterschool moeite hebben om een goede band te ontwikkelen met leeftijdsgenoten, hebben vaker minder goed ontwikkelde sociale en emotionele vaardigheden. Gooren laat zien dat relaties tussen klasgenoten op school kunnen verbeteren door gerichte interventie in de klas.

Kleuters die het klassikale leerprogramma PAD (gericht op sociale en emotionele vaardigheden stimuleren) volgden, ontwikkelden betere sociale vaardigheden dan kinderen bij wie dit programma niet in het lespakket zat. Doordat hun sociale vaardigheden verbeterden, werden de relaties met hun klasgenootjes ook beter.

Via Nieuwsbank.nl

 

© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres